مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,264
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

674
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی فراوانی افسردگی و ارتباط آن با ویژگیهای اجتماعی و تحصیلی دانشجویان مقاطع مختلف پزشکی دانشکده پزشکی مشهد

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 35

چکیده

 مقدمه واهداف: اختلالات خلقی بخصوص اختلال افسردگی یکی از اختلالات شایع روانپزشکی می باشند که به علت تاثیر قابل توجه آن بر موفقیت های تحصیلی و خانوادگی و کارهای اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار می باشند لذا این مطالعه با هدف تعیین فراوانی افسردگی در دانشجویان مقاطع مختلف رشته پزشکی دانشکده پزشکی مشهد و ارتباط برخی عوامل متفاوت با این اختلال, انجام شده است.مواد و روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و مقطعی می باشد که جهت انجام آن 354 نفر دانشجویی پزشکی از مقاطع مختلف تحصیلی و از هر دو جنس بطور تصادفی انتخاب شوند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای شامل دو قسمت بوده است:1- قسمت اول: شامل مشخصات فردی و دموگرافیک نمونه پژوهش2- قسمت دوم: پرسشنامه بک که جهت تشخیص شدت افسردگی مورد استفاده قرار گرفت.اطلاعات بدست آمده با استفاده از رایانه و نرم افزارهای مناسب (SPSS) و با کمک آزمون های آماری مجذور کای و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: براساس یافته های پژوهش از کل افراد تحت بررسی 114 (44.9%) نفر خانم و 140 (55.1%) نفر آقا بودند.24.4% آنان در مقطع علوم پایه, 32.2% در مقطع فیزیوپاتولوژی, 29.5% در مقطع کارآموزی 22.8% در مقطع کارورزی مشغول به تحصیل بودند.توزیع فراوانی شدت افسردگی با توجه به مقطع تحصیلی به صورت زیر بود: در مقطع علوم پایه در 29.1% موارد افسردگی مشاهده می شد, در مقطع فیزیوپاتولوژی در 40.7% و در مقطع کارآموزی فراوانی افسردگی 32% بود, در مقطع کارورزی این فراوانی به 48.2% رسیده بود.در مجموع شدت افسردگی با مقطع تحصیلی میزان تحصیلات پدر و مادر, نوع ارتباط والدین با فرزندان, میزان امید به آینده شغلی, وضعیت اقتصادی, سابقه افسردگی در خویشاوندان درجه یک و قبولی در رشته پزشکی از نظر آماری ارتباط معنی داری داشت. (P<0.05).بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش افسردگی با درجات مختلف در دانشجویان وجود داشت و در دانشجویان زن و افراد متاهل بیش از آقایان و دانشجویان مجرد بود. علاوه بر آن شرایطی چون نوع ارتباط والدین, نگرش به آینده شغل, سابقه افسردگی در خویشاوندان درجه یک و مراحل پایانی دوره تحصیلی بر شیوع و شدت افسردگی تاثیر گذار بوده بر شادابی و پیشرفت تحصیلی این قشر آینده ساز کشور اثر منفی می گذارد. لذا توجه به این امر به ویژه افراد در معرض خطر و تقویت بخشهای مشاوره و حمایت دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکده ها بیش از پیش پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button