مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

529
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

401
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تنظیم شناختی هیجان و کیفیت زندگی بیماران قلبی و عروقی

صفحات

 صفحه شروع 98 | صفحه پایان 111

چکیده

 زمینه و هدف عوامل روان شناختی نقش زیادی به عنوان سبب ساز و تشدیدکننده بیماری های قلبی و عروقی دارند. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تنظیم شناختی هیجان و کیفیت زندگی در بیماران قلبی و عروقی بود. مواد و روش ها پژوهش حاضر از نوع طرح های نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل همه بیماران قلبی و عروقی شهر کرمانشاه در سال 1397 بودند که از بین آن ها 30 نفر به عنوان شرکت کننده به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). مداخله آموزش نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی برای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد, در حالی که گروه کنترل در این مدت هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. برای جمع آوری اطلاعات از فرم کوتاه پرسش نامه تنظیم شناختی هیجان و پرسش نامه کیفیت زندگی مک نیو استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نسخه 20 نرم افزار SPSS استفاده شد. ملاحظات اخلاقی این مطالعه با کد اخلاق IR. KUMS. REC. 1397. 39 در کمیته اخلاق پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تصویب رسیده است. یافته ها نتایج نشان داد که نمرات راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان و کیفیت زندگی بیماران قلبی و عروقی پس از آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی در گروه آزمایش, نسبت به گروه گواه به طور معناداری افزایش و همچنین نمرات راهبردهای منفی کاهش یافته است (0/01>P). نتیجه گیری با توجه به تاثیر آموزش نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم شناختی هیجان و کیفیت زندگی بیماران قلبی و عروقی, به درمانگران پیشنهاد می شود از درمان های روان شناختی در جایگاه مکمل درمان های دارویی برای این بیماران استفاده کنند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کاظمی رضایی، سیدولی، کاکابرایی، کیوان، و حسینی، سعیده سادات. (1398). اثربخشی آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تنظیم شناختی هیجان و کیفیت زندگی بیماران قلبی و عروقی. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 22(4 )، 98-111. SID. https://sid.ir/paper/68844/fa

Vancouver: کپی

کاظمی رضایی سیدولی، کاکابرایی کیوان، حسینی سعیده سادات. اثربخشی آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تنظیم شناختی هیجان و کیفیت زندگی بیماران قلبی و عروقی. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1398؛22(4 ):98-111. Available from: https://sid.ir/paper/68844/fa

IEEE: کپی

سیدولی کاظمی رضایی، کیوان کاکابرایی، و سعیده سادات حسینی، “اثربخشی آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تنظیم شناختی هیجان و کیفیت زندگی بیماران قلبی و عروقی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 22، no. 4 ، pp. 98–111، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68844/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button