مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,478
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

842
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده در خصوص رفتارهای پیش گیری کننده از مصرف تنقلات کم ارزش در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اراک در سال 1394

صفحات

 صفحه شروع 10 | صفحه پایان 18

چکیده

 زمینه و هدف: امروزه مصرف تنقلات کم ارزش به عنوان میان وعده در بین کودکان به خصوص در دانش آموزان مقطع ابتدایی رو به افزایش است. پژوهش حاضر به سنجش سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده در این زمینه پرداخته است.مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی– تحلیلی در سال 1394 بروی 217 دانش آموز مقطع ابتدایی شهرستان اراک انجام گرفت که به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات, پرسش نامه محقق ساخته شامل سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده بوده است که نگرش, هنجارهای ذهنی, کنترل رفتار درک شده, قصد رفتاری و عملکرد را در برمی گرفت. روایی و پایایی پرسش نامه قبل از مطالعه بررسی شد. به منظور تعیین مهم ترین سازه های پیش گویی کننده رفتار دانش آموزان از مدل چند متغیره رگرسیون خطی استفاده شد.یافته ها: در این مطالعه, میانگین و انحراف معیار نمره نگرش (12.24±75.41), هنجار ذهنی (11.20±78.25), کنترل رفتار درک شده (17.06±63.69), قصد رفتاری (15.44±76.26) و عملکرد (24.44±48.84) مشاهده شدند. بر طبق نتایج, سازه کنترل رفتار درک شده توانست 23 درصد تغییرات رفتار را پیش گویی نماید. بین نمره سازه ها با عملکرد همبستگی مستقیم و معنی داری مشاهده شد (0.05>p). با این وجود, در رابطه با ارتباط بین عملکرد تغذیه ای دانش آموزان با سن (0.019=r), وزن (0.07=r), قد (0.12=r) و شاخص توده بدنی دانش آموزان (0.07=r) ارتباط معنی داری مشاهده نگردید (0.05<p).نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر, پیشنهاد میشود که در زمان طراحی مداخلات, پیشگیری از مصرف تنقلات کم ارزش, تاکید بر ایجاد نگرش مثبت و خودباوری در کنترل رژیم غذایی دانش آموزان در نظر گرفته شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    براتی، فائزه، شمسی، محسن، خورسندی، محبوبه، و رنجبران، مهدی. (1394). سنجش سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده در خصوص رفتارهای پیش گیری کننده از مصرف تنقلات کم ارزش در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اراک در سال 1394. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 18(11 (پیاپی 104))، 10-18. SID. https://sid.ir/paper/69414/fa

    Vancouver: کپی

    براتی فائزه، شمسی محسن، خورسندی محبوبه، رنجبران مهدی. سنجش سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده در خصوص رفتارهای پیش گیری کننده از مصرف تنقلات کم ارزش در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اراک در سال 1394. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1394؛18(11 (پیاپی 104)):10-18. Available from: https://sid.ir/paper/69414/fa

    IEEE: کپی

    فائزه براتی، محسن شمسی، محبوبه خورسندی، و مهدی رنجبران، “سنجش سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده در خصوص رفتارهای پیش گیری کننده از مصرف تنقلات کم ارزش در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اراک در سال 1394،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 18، no. 11 (پیاپی 104)، pp. 10–18، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/69414/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button