مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,292
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

673
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش تئوری رفتار برنامه ریزی شده به روش ایفای نقش بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده دانش آموزان در زمینه مصرف تنقلات با ارزش غذایی اندک

صفحات

 صفحه شروع 425 | صفحه پایان 434

چکیده

 مقدمه: مصرف تنقلات صنعتی و با ارزش غذایی اندک در بین دانش آموزان, به ویژه دانش آموزان مقطع ابتدایی, روز به روز در حال افزایش است. به همین دلیل این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش تئوری رفتار برنامه ریزی شده به روش ایفای نقش در ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده دانش آموزان در زمینه مصرف تنقلات با ارزش غذایی اندک اجرا شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر مطالعه ای نیمه تجربی و جمعیت مورد مطالعه شامل 189 دانش آموز شهرستان اراک (در ایران) بودند که از طریق نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمون (تعداد= 98) و شاهد (تعداد= 91) قرار گرفتند. اطلاعات از طریق پرسش نامه محقق ساخته بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده جمع آوری و سپس مداخله آموزشی در قالب چهار جلسه آموزشی با روش ایفای نقش برای گروه آزمون انجام شد و در نهایت پس از گذشت سه ماه دوباره اطلاعات از دو گروه جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: پیش از مداخله آموزشی, همه متغیرها به استثنای آگاهی و هنجار ذهنی در دو گروه اختلاف معنی داری نداشتند. ولی پس از انجام مداخله, دو گروه از نظر همه سازه های مورد بررسی تفاوت معنی دار آماری داشتند (p<0.001). در این مطالعه عملکرد گروه مداخله در قبل از آموزش از 49.93±23.72 به 63.33±17.68 در بعد از آموزش ارتقاء معنی داری یافت (p<0.001). نتیجه گیری: مداخله آموزشی به روش ایفای نقش بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده منجر به ارتقای رفتارهای پیشگیری از مصرف تنقلات با ارزش غذایی اندک در دانش آموزان می شود. ضمن این که در اجرای این برنامه ها, کنترل, پایش و پی گیری آموزشی توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    براتی، فائزه، شمسی، محسن، خورسندی، محبوبه، و رنجبران، مهدی. (1396). تاثیر آموزش تئوری رفتار برنامه ریزی شده به روش ایفای نقش بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده دانش آموزان در زمینه مصرف تنقلات با ارزش غذایی اندک. مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران، 19(6 )، 425-434. SID. https://sid.ir/paper/27523/fa

    Vancouver: کپی

    براتی فائزه، شمسی محسن، خورسندی محبوبه، رنجبران مهدی. تاثیر آموزش تئوری رفتار برنامه ریزی شده به روش ایفای نقش بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده دانش آموزان در زمینه مصرف تنقلات با ارزش غذایی اندک. مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران[Internet]. 1396؛19(6 ):425-434. Available from: https://sid.ir/paper/27523/fa

    IEEE: کپی

    فائزه براتی، محسن شمسی، محبوبه خورسندی، و مهدی رنجبران، “تاثیر آموزش تئوری رفتار برنامه ریزی شده به روش ایفای نقش بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده دانش آموزان در زمینه مصرف تنقلات با ارزش غذایی اندک،” مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران، vol. 19، no. 6 ، pp. 425–434، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/27523/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button