مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

693
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

664
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش ذهن آگاهی در رابطه بین مشکلات روان شناختی کودکان (مشکلات درون سازی شده و برون سازی شده) با استرس ادراک شده مادران شهرستان بستان آباد در سال 1397: یک مطالعه توصیفی

صفحات

 صفحه شروع 1083 | صفحه پایان 1102

چکیده

 زمینه و هدف ذهن آگاهی باعث افزایش کارکرد روابط بین فردی و کارآمدی مقابله با استرس در والدین دارای کودکان مبتلا به مشکلات روان شناختی می شود. وجود فرزندان با مشکلات روان شناختی در خانواده با توجه به نیازهای خاص این کودکان منبع استرس است و سلامت روانی اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ذهن آگاهی به عنوان تعدیل گر یا میانجی در رابطه بین مشکلات روان شناختی کودکان (درون سازی شده و برون سازی شده) با استرس ادراک شده مادران انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع هم بستگی است. در این پژوهش تعداد 250 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای تصادفی چندمرحله ای از بین مادران دانش آموزان دوران ابتدایی شهرستان بستان آباد در سال 97-1396 انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه ذهن آگاهی, سیاهه رفتاری کودکان و مقیاس استرس ادراک شده, به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. داده ها پس از استخراج با ضریب هم بستگی Pearson و رگرسیون سلسله مراتبی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد بین مشکلات برون سازی شده و درون سازی شده کودکان و زیرمولفه های آن شامل گوشه گیری/افسردگی, شکایت جسمانی, اضطراب افسردگی, قانون شکنی و رفتار پرخاش گری با استرس ادراک شده مادران ارتباط معنی داری وجود دارد (001/0 = p). هم چنین نقش تعدیل گری متغیر ذهن آگاهی در رابطه بین متغیرهای مشکلات درون سازی شده و مشکلات برون سازی شده کودکان با استرس ادراک شده مادران تایید گردید (001/0= p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج, به نظر می رسد, ذهن آگاهی می تواند برای کاهش استرس مادران ناشی از مشکلات کودکان موثر باشد و به عنوان یک عامل محافظت کننده به کار گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بابایی نادینلویی، کریم، و فاتحی بستان آباد، فاطمه. (1398). بررسی نقش ذهن آگاهی در رابطه بین مشکلات روان شناختی کودکان (مشکلات درون سازی شده و برون سازی شده) با استرس ادراک شده مادران شهرستان بستان آباد در سال 1397: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 18(11 )، 1083-1102. SID. https://sid.ir/paper/70761/fa

Vancouver: کپی

بابایی نادینلویی کریم، فاتحی بستان آباد فاطمه. بررسی نقش ذهن آگاهی در رابطه بین مشکلات روان شناختی کودکان (مشکلات درون سازی شده و برون سازی شده) با استرس ادراک شده مادران شهرستان بستان آباد در سال 1397: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان[Internet]. 1398؛18(11 ):1083-1102. Available from: https://sid.ir/paper/70761/fa

IEEE: کپی

کریم بابایی نادینلویی، و فاطمه فاتحی بستان آباد، “بررسی نقش ذهن آگاهی در رابطه بین مشکلات روان شناختی کودکان (مشکلات درون سازی شده و برون سازی شده) با استرس ادراک شده مادران شهرستان بستان آباد در سال 1397: یک مطالعه توصیفی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، vol. 18، no. 11 ، pp. 1083–1102، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/70761/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button