مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

813
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

615
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازتعریف آموزش دکترای تخصصی در کشور: مرور ساختاریافته مستندات

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 18

چکیده

 زمینه و هدف: بررسی متون علمی موجود که به تحلیل جوانب مختلف آموزش دکترای تخصصی پرداخته و راهکارهایی را جهت بهبود آموزش PhD در دنیا ارائه داده اند, می تواند به بهبود نظام ارتقا دانش در کشور کمک نماید. برای شناسایی مهم ترین نکات بیان شده در خصوص مدل های رایج تربیت دانشجویان دکترای تخصصی در سطح دنیا و نقاط قوت و ضعف آنها و همچنین شناسایی مهم ترین برنامه های توسعه آینده, مقالات منتشر شده در بانک های اطلاعاتی عمده به صورت ساختاریافته مورد بررسی قرار گرفتند.مواد و روش ها: در این مرور ساختاریافته, بانک های اطلاعاتیPubmed ,Scopus  و موتور جستجوی Google Scholar در فاصله سال های 1998 تا 2008 با استفاده از 10 کلید واژه اولیه مورد بررسی قرار گرفته و سپس بر اساس میزان ارتباط مقالات با موضوع پژوهش و نظر تخصصی گروه تحقیق, مقالات مرتبط انتخاب و تحلیل محتوا شدند.یافته ها: در این بررسی, 32 مقاله کاملا مرتبط انتخاب شد. در این مقالات مطالبی پیرامون مدل های آموزشی جدید, شیوه های پیشنهادی برای جذب دانشجو, روش های جدید هدایت و راهنمائی دانشجو, هدفمند نمودن آموزش و ارتباط آن با صنعت و نیازهای جامعه و راه های مختلف ارزشیابی دانشجو بیان شده بود. بررسی مقالات همچنین نشان داد که در کشورهای مختلف متدهای آموزشی, تعداد دانشجویان Ph.D بر حسب سن, جنس و ترکیب قومی با هم متفاوت می باشند. نگرانی ها و چالش های عمده آموزش دکترا در دنیا عمدتا در زمینه هایی مانند قوانین, مقررات و ترتیب دوره های آموزشی دانشجویانPh.D , کیفیت دوره و نظم آموزشی در برنامه ها, کیفیت راهنمایی دانشجو, طول دوره و ترک تحصیل, افزایش تعداد دانشجو, بازار کار و اشتغال, مهارت ها و صلاحیت فارغ التحصیلان, تامین هزینه ها, تبادل دانشجو و همکاری بین دانشگاهی و جذب دانشجویان خارجی می باشد.نتیجه گیری: در کشور باید به مدل های متنوع آموزش دکترا مانند مدل مبتنی بر پژوهش بسیار بیشتر بها داده شود و بر لزوم تنوع بخشی به مدل های آموزش و فراهم کردن شرایط لازم برای تربیت افراد واجد شرایط در مدل های آموزشی متناسب جهت پاسخ به نیازهای حال و آینده جامعه تاکید می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روح الامینی، آزاده، حق دوست، علی اکبر، صادقی راد، بهنام، و فصیحی هرندی، مجید. (1390). بازتعریف آموزش دکترای تخصصی در کشور: مرور ساختاریافته مستندات. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 10(ویژه نامه)، 3-18. SID. https://sid.ir/paper/71119/fa

    Vancouver: کپی

    روح الامینی آزاده، حق دوست علی اکبر، صادقی راد بهنام، فصیحی هرندی مجید. بازتعریف آموزش دکترای تخصصی در کشور: مرور ساختاریافته مستندات. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان[Internet]. 1390؛10(ویژه نامه):3-18. Available from: https://sid.ir/paper/71119/fa

    IEEE: کپی

    آزاده روح الامینی، علی اکبر حق دوست، بهنام صادقی راد، و مجید فصیحی هرندی، “بازتعریف آموزش دکترای تخصصی در کشور: مرور ساختاریافته مستندات،” مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، vol. 10، no. ویژه نامه، pp. 3–18، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/71119/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button