مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

760
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

578
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

افزایش نسبت دانشجویان دختر در رشته های پزشکی و دندان پزشکی و موفقیت بیشتر تحصیلی آنها در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 1383-1382

صفحات

 صفحه شروع 180 | صفحه پایان 185

چکیده

 سابقه و هدف: کاهش انگیزه دانش آموزان پسر برای ادامه تحصیل در رشته های مختلف در دانشگاه های کشور موجب شده است که نسبت دانشجویان پسر به دختر در برخی رشته های تحصیلی کاهش یابد. این مساله می تواند در آینده ای نزدیک موجب تک جنسیتی شدن ارایه دهندگان خدمات بهداشتی – درمانی و بروز اختلال در نظام سلامت جامعه گردد. با توجه به این که دانشجویان دختر جمعیت غالب هر رشته تحصیلی را تشکیل می دهند, در این مطالعه موفقیت تحصیلی دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی 114 دانشجوی پزشکی و 50 دانشجوی دندان پزشکی شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1383-1382 انجام شد. معدل دانشجویان بر اساس پرونده های تحصیلی به سه گروه 20-17 (الف), 16.99-14 (ب) و کمتر از آن طبقه بندی شد. فراوانی سه گروه معدلی بر حسب جنس, بومی بودن و بومی نبودن با استفاده از آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: در بررسی های صورت گرفته, نشان داده شد که دختران علاوه بر تشکیل دادن جمعیت قالب در هر رشته, در آزمون های درسی نیز از موفقیت بیشتری برخوردار می باشد به طوری که در گروه پزشکی 2.7% پسران و 18.2% دختران از معدل الف برخوردار بودند. در گروه دندان پزشکی هیچ کدام از پسران معدل الف نداشتند در حالی که 8% دختران معدل الف داشتند. این تفاوت ها هم در رشته پزشکی و هم در دندان پزشکی از نظر آماری معنی دار بود.نتیجه گیری: به نظر می رسد که تفاوت های معنی دار مشاهده شده ارتباطی به میزان استعداد تحصیلی دانشجویان نداشته و تنها از کمتر بودن نسبی انگیزه دانشجویان پسر برای مطالعه پس از ورود به دانشگاه منشا گرفته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رشیدی نژاد، حمیدرضا، و مرتضوی، سیدمحمدجواد. (1384). افزایش نسبت دانشجویان دختر در رشته های پزشکی و دندان پزشکی و موفقیت بیشتر تحصیلی آنها در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 1383-1382. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 4(3 (پی در پی 15))، 180-185. SID. https://sid.ir/paper/71284/fa

    Vancouver: کپی

    رشیدی نژاد حمیدرضا، مرتضوی سیدمحمدجواد. افزایش نسبت دانشجویان دختر در رشته های پزشکی و دندان پزشکی و موفقیت بیشتر تحصیلی آنها در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 1383-1382. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان[Internet]. 1384؛4(3 (پی در پی 15)):180-185. Available from: https://sid.ir/paper/71284/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا رشیدی نژاد، و سیدمحمدجواد مرتضوی، “افزایش نسبت دانشجویان دختر در رشته های پزشکی و دندان پزشکی و موفقیت بیشتر تحصیلی آنها در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 1383-1382،” مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، vol. 4، no. 3 (پی در پی 15)، pp. 180–185، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/71284/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button