مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,267
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

982
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه ساختار قدرت و همبستگی در خانواده با خودپنداره دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 64 | صفحه پایان 71

چکیده

 سابقه و هدف: ساختار خانواده نقش مهمی در تکامل خودپنداره اعضا آن ایفا می کند. از آنجاییکه اطلاعات از چگونگی رابطه خودپنداره اعضا خانواده با مفاهیم «قدرت» به معنای توانایی تاثیر بر رفتار و تصمیم گیری دیگران و «همبستگی» به معنای روابط عاطفی اعضای خانواده در جامعه ایرانی کافی نیست. لذا این مطالعه به منظور تعیین رابطه خودپنداره دانشجویان با ادراک آنان از ساختار قدرت و روابط عاطفی در خانواده انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی, بر روی 130 دانشجو پرستاری که از طریق نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند, در دانشکده پرستاری شیراز انجام شد. جهت سنجش خود پنداره دانشجویان از آزمون خود پنداره کوپر اسمیت استفاده شد که شامل 80 گویه و حداکثر نمره +80 و حداقل نمره -80 می باشد, استفاده شد. ابعاد مختلف رابطه شامل همبستگی و قدرت نیز در دو وضعیت واقعی و آرمانی دارای 16 نمره می باشد. داده ها به صورت روزانه و طی دو هفته, به منظور سنجش ادراک اعضا خانواده درباره «قدرت» و «همبستگی» در خانواده واقعی و آرمانی, از طریق نحوه قرار دان مجسمه های نمادین ساخته شده جمع آوری و مورد سنجش قرار گرفت. یافته ها: در وضعیت خانواده واقعی, بین خود پنداره دانشجویان و ادراک آنان از همبستگی در اعضا خانواده, در هر سه نوع رابطه دانشجو ـ پدر (0.67=r), دانشجو ـ مادر (0.38=r) و پدر ـ مادر (0.4=r) رابطه مثبت و معنی دار (P=0.0001) بود. با این حال, بین خودپنداره دانشجویان و ادراک آنان از قدرت در رابطه پدر ـ مادر, همبستگی منفی و معنی دار (P=0.003 وr=-0.26 ) بود. بین ادراک دانشجویان از ساختار قدرت در خانواده واقعی (84±10.15) و خانواده آرمانی (42±10.64) نیز تفاوت معنی داری (P£0.0001) وجود داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه که بین میزان خودپنداره دانشجویان, با ساختار قدرت و همبستگی خانوادگی آنان رابطه معنی داری وجود داشت, لازم است در برنامه های آموزش به خانواده و والدین, این مساله مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بحرینی، مسعود، بهزادی، سودابه، جوکار، بهرام، دهقان، فرشید، و شهامت، شهره. (1389). رابطه ساختار قدرت و همبستگی در خانواده با خودپنداره دانشجویان. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 12(3 (پی در پی 56))، 64-71. SID. https://sid.ir/paper/73174/fa

    Vancouver: کپی

    بحرینی مسعود، بهزادی سودابه، جوکار بهرام، دهقان فرشید، شهامت شهره. رابطه ساختار قدرت و همبستگی در خانواده با خودپنداره دانشجویان. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل[Internet]. 1389؛12(3 (پی در پی 56)):64-71. Available from: https://sid.ir/paper/73174/fa

    IEEE: کپی

    مسعود بحرینی، سودابه بهزادی، بهرام جوکار، فرشید دهقان، و شهره شهامت، “رابطه ساختار قدرت و همبستگی در خانواده با خودپنداره دانشجویان،” مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، vol. 12، no. 3 (پی در پی 56)، pp. 64–71، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/73174/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button