مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,388
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

298
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی طرح درس های اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل

صفحات

 صفحه شروع 14 | صفحه پایان 18

چکیده

 سابقه و هدف: طرح درس توصیف کتبی فرآیند آموزش است که در آن نشان داده می شود چه چیزی, با چه روشی, در چه زمان و مکانی باید یاد گرفته شود و دانشجویان چگونه ارزیابی خواهند شد. این مطالعه به منظور ارزیابی طرح درس های اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد.مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی طرح درس کلیه اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی (علوم پایه و بالینی) و دندانپزشکی, دانشگاه علوم پزشکی بابل که کارگاه اصول طرح درس نویسی را گذرانده بودند, مورد ارزیابی قرار گرفت. در ارزیابی اولیه طرح درسها, اشکالات و نواقص موجود یادداشت و در جلسات انفرادی به نویسندگان توضیح داده شد. آیتم های مورد بررسی شامل مشخص بودن نام استاد, نام درس, استفاده از وسایل کمک آموزشی و ... بود که در صورت مشخص بودن نمره 1 و در صورت نامشخص بودن نمره صفر گرفت و بقیه آیتم هایی مانند وسایل کمک آموزشی, روش تدریس و ارزشیابی دانشجو بصورت توصیفی کدگذاری شده و سپس مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: در این مطالعه 100% اعضای هیات علمی علوم پایه, 3/91% اعضای هیات علمی بالینی و 100% اعضای هیات علمی دانشکده دندانپزشکی از سخنرانی برای تدریس استفاده می کردند. بیشترین وسایل کمک آموزشی مورد استفاده ویدئو پروژکتور و PowerPoint بود که در بین اعضای هیات علمی علوم پایه 75%, اعضای هیات علمی بالینی 1/57% و در دانشکده دندانپزشکی 100% کاربرد داشت. 3/58% از اعضای هیات علمی علوم پایه, 2/14% از مدرسان بالینی از آزمون های تکوینی (Formative) (کوئیز, میان ترم و... ) برای ارزیابی دانشجو استفاده کردند. اما هیچیک از مدرسان دندانپزشکی از کوئیز استفاده نکردند.نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که اکثریت اعضای هیات علمی از امتحانات تکوینی برای ارزیابی دانشجو استفاده نمی کنند و طرح درس خود را بصورت مکتوب ارایه نمی دهند که لازم است برنامه ریزی بیشتری جهت رفع مشکلات آنها صورت گیرد تا نوشتن طرح درس به کارهای روتین و دائم اعضای هیات علمی تبدیل گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیک بخش، نوین، امری، پرویز، محمدی کناری، حوریه، و رزاقی، فاطره. (1389). ارزیابی طرح درس های اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 12(1(ویژه نامه آموزش پزشکی))، 14-18. SID. https://sid.ir/paper/73318/fa

    Vancouver: کپی

    نیک بخش نوین، امری پرویز، محمدی کناری حوریه، رزاقی فاطره. ارزیابی طرح درس های اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل[Internet]. 1389؛12(1(ویژه نامه آموزش پزشکی)):14-18. Available from: https://sid.ir/paper/73318/fa

    IEEE: کپی

    نوین نیک بخش، پرویز امری، حوریه محمدی کناری، و فاطره رزاقی، “ارزیابی طرح درس های اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل،” مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، vol. 12، no. 1(ویژه نامه آموزش پزشکی)، pp. 14–18، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/73318/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button