مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,316
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

626
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مزایا و معایب استفاده از فرم پیش آزمایشگاه بعنوان یکی از روش های یادگیری بر مبنای مساله (PBL)

صفحات

 صفحه شروع 70 | صفحه پایان 75

چکیده

 سابقه و هدف: نیاز به توسعه کیفی در آموزش امری ضروری است. روشهای دانشجو محور و برانگیزنده کنجکاوی مطالعه قبل از درس در یادآوری دقیق ترین مطالب تدریس شده موثر است. این مطالعه به منظور ارزیابی کارآیی روش یادگیری بر مبنای مسئله با استفاده از فرم سوالات پیش آزمایشگاه از دید دانشجویان در درس عملی شیمی انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 79 نفر از دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان که واحد آزمایشگاه شیمی را با استفاده از روش تعدیل شده PBL از طریق استفاده از فرم پیش آزمایشگاه گذرانده بودند, انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته, شامل 19 سوال در زمینه کارآیی فرم پیش آزمایشگاه با رتبه بندی بر اساس طیف 5 درجه ای لیکرت (با حداقل نمره 19 و حداکثر 95) جمع آوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات صاحبنظران مورد تایید قرار گرفت و پایابی آن با محاسبه ضریب آلفا r=0/72 تعیین گردید. مزایا و معایب این روش بر اساس نظرات دانشجویان مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: در خصوص مزایا و معایب این روش 8/65% این فرم را موجب ترغیب دانشجو به مطالعه قبل از آزمایشگاه بیان نمودند که 6/74% معتقد بودند درک مطالب برای آنها آسانتر می شود. 6/69% این فرم را موجب سرعت انجام آزمایش و 5/78% آمادگی برای سوال کردن و رفع اشکالات را از مزایای فرم دانسته اند. 2/58% خطا در طول آزمایش و 8/65% خطای نتیجه آزمایش را کمتر می دانند. 2/58% هدر رفتن وقت برای نوشتن این فرم را از معایب آن و 7/55% آنرا عامل استرس می دانند. 9/75% معتقد بودند منابع برای نوشتن این فرم به قدرکافی در دسترس نیست و 62% معتقد بودند با توجه به حجم دروس وقت کافی برای این روش وجود ندارد. میانگین کل نمرات 72/11±20/59 بود. بیشترین میانگین نمرات داده شده به این فرم مربوط به ورودی سال 84 (29/8±1/65) بود. دانشجویان دختر بیش از پسرها نسبت به این فرم نظر موافق داشته اند  .(p<0.001)نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش که سوالات قبل از آزمایشگاه موجب ترغیب و درک بهتر مطالب می گردد, پیشنهاد می شود از این روش در برنامه های آموزشی دروس عملی آزمایشگاهی استفاده گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مسعودحمیدی راوری، انسیه، و نوحی، عصمت. (1389). بررسی مزایا و معایب استفاده از فرم پیش آزمایشگاه بعنوان یکی از روش های یادگیری بر مبنای مساله (PBL). مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 12(1(ویژه نامه آموزش پزشکی))، 70-75. SID. https://sid.ir/paper/73321/fa

    Vancouver: کپی

    مسعودحمیدی راوری انسیه، نوحی عصمت. بررسی مزایا و معایب استفاده از فرم پیش آزمایشگاه بعنوان یکی از روش های یادگیری بر مبنای مساله (PBL). مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل[Internet]. 1389؛12(1(ویژه نامه آموزش پزشکی)):70-75. Available from: https://sid.ir/paper/73321/fa

    IEEE: کپی

    انسیه مسعودحمیدی راوری، و عصمت نوحی، “بررسی مزایا و معایب استفاده از فرم پیش آزمایشگاه بعنوان یکی از روش های یادگیری بر مبنای مساله (PBL)،” مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، vol. 12، no. 1(ویژه نامه آموزش پزشکی)، pp. 70–75، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/73321/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button