مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

836
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

567
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر یادگیری لمسی بر غلظت سرمی IL-17 در موش صحرایی نر

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 30

چکیده

 سابقه و هدف: اینترلوکین 17 یک سیتوکین پیش التهابی(pro-inflammatory)  است که در سلول های مختلفی از جمله نورون های حسی و حرکتی در قشر مغز و توسط هیپوکمپ و نخاع نیز بیان می شود. از آنجائیکه بنظر می رسد سیستم ایمنی و بخصوص سیتوکین ها در تعدیل فعالیت مغز نقش دارند و با توجه به بیان IL-17 در نورون های حسی, این مطالعه به منظور اندازه گیری تغییرات غلظت پلاسمایی این سیتوکین قبل و بعد از القای یادگیری لمسی در موش صحرایی انجام شد تا نقش احتمالی این سیتوکین در پدیده یادگیری لمسی بررسی گردد.مواد و روشها: در این مطالعه تجربی از 20 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار سفید در محدوده وزنی 160 تا 200 گرم استفاده شد. یادگیری حسی با کمک روش تشخیص شی جدید (بر مبنای میل طبیعی حیوان به لمس شی جدید در مقابل شی آشنا) انجام شد. یک هفته قبل از انجام یادگیری لمسی و همچنین بلافاصله بعد از انجام یادگیری از موش ها خونگیری بعمل آمد تا تغییر سطح سرمی IL-17 قبل و بعد از یادگیری بررسی شود. نمونه خون از گوشه داخلی چشم موش ها توسط لوله موئین جمع آوری شد و پس از جداسازی سرم غلظتIL-17  با تکنیک الایزا (ELISA) بررسی شد.یافته ها: میانگین غلظت پلاسماییIL-17  یک هفته قبل از انجام یادگیری لمسی 71.6±594.4 پیکوگرم بر میلی لیتر بود که بعد از انجام یادگیری 56.5±210 پیکوگرم بر میلی لیتر شد. سطح سرمی این سیتوکین در موش های صحرایی بعد از انجام یادگیری لمسی که با استفاده از تست تشخیص شئ جدید انجام شد, کاهش معنی داری را نشان داد (0.05>p).نتیجه گیری: نتیجه مطالعه نشان داد که اینترلوکین  (IL-17) 17ممکن است در تنظیم اعمال برتر مغز نظیر یادگیری موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رجبی، سوده، حسن شاهی، غلامحسین، کاظمی عرب آبادی، محمد، روح بخش، علی، نصیری، بهزاد، و شمسی زاده، علی. (1391). اثر یادگیری لمسی بر غلظت سرمی IL-17 در موش صحرایی نر. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 14(3 (پی در پی 66))، 25-30. SID. https://sid.ir/paper/73512/fa

    Vancouver: کپی

    رجبی سوده، حسن شاهی غلامحسین، کاظمی عرب آبادی محمد، روح بخش علی، نصیری بهزاد، شمسی زاده علی. اثر یادگیری لمسی بر غلظت سرمی IL-17 در موش صحرایی نر. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل[Internet]. 1391؛14(3 (پی در پی 66)):25-30. Available from: https://sid.ir/paper/73512/fa

    IEEE: کپی

    سوده رجبی، غلامحسین حسن شاهی، محمد کاظمی عرب آبادی، علی روح بخش، بهزاد نصیری، و علی شمسی زاده، “اثر یادگیری لمسی بر غلظت سرمی IL-17 در موش صحرایی نر،” مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، vol. 14، no. 3 (پی در پی 66)، pp. 25–30، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/73512/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button