مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

978
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مرحله در کاهش مشکلات اسکلتی عضلانی بین کاربران رایانه

صفحات

 صفحه شروع 42 | صفحه پایان 49

چکیده

 سابقه و هدف: کاربران رایانه مستعد ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی با شیوع 50 درصدی هستند و ارتباط بین اختلالات اسکلتی عضلانی و حالت بدنی تایید شده است. این مطالعه به منظور ارزیابی مداخله مبتنی بر مرحله جهت پیشگیری و کاهش اختلالات اسکلتی عضلانی در کاربران رایانه شهر قزوین انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 150 نفر از کاربران رایانه که بیش از 20 ساعت در هفته را به کار با رایانه می پرداختند, انجام شد. افراد بطور تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. مداخله مبتنی بر مرحله بر اساس سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده مطابق با مرحله آمادگی کاربران طراحی شد. طراحی قبل و بعد برای ارزشیابی تاثیر مداخله مبتنی بر مرحله به کار رفت. برنامه آموزشی گروه مداخله هشت هفته طول کشید. یافته ها: در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی دار در مراحل تغییر رفتارهای پیشگیری کننده از اختلالات اسکلتی عضلانی از 0.71±2.36 به 1.05±3.49 ((p<0.001, نگرش از 6.54±17.92 به 4.73±21.61 ((p<0.05, کنترل رفتاری درک شده از 2.92±9.12 به 3.23±15.58 ( (p<0.001و دانش ارگونومی از 2.61±8.09 به 1.89±14.07 مشاهده شد (.(p<0.001 بروز کلی مشکلات اسکلتی عضلانی در گروه مداخله از 40.16% به 35.33% کاهش یافت درحالیکه در گروه کنترل از 40.11% به 40% رسید.نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش در کاهش مشکلات اسکلتی عضلانی نقش موثری دارد. بنابراین لازم است به افرادی که کار مداوم با رایانه دارند آموزشهای لازم داده شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی زیدی، عیسی، و محمدی زیدی، بنفشه. (1390). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مرحله در کاهش مشکلات اسکلتی عضلانی بین کاربران رایانه. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 14(ویژه نامه 1 (بهداشت عمومی))، 42-49. SID. https://sid.ir/paper/73635/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی زیدی عیسی، محمدی زیدی بنفشه. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مرحله در کاهش مشکلات اسکلتی عضلانی بین کاربران رایانه. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل[Internet]. 1390؛14(ویژه نامه 1 (بهداشت عمومی)):42-49. Available from: https://sid.ir/paper/73635/fa

    IEEE: کپی

    عیسی محمدی زیدی، و بنفشه محمدی زیدی، “تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مرحله در کاهش مشکلات اسکلتی عضلانی بین کاربران رایانه،” مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، vol. 14، no. ویژه نامه 1 (بهداشت عمومی)، pp. 42–49، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/73635/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button