مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,494
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

855
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه دو رویکرد قصه گویی در کاهش مولفه های رفتار پرخاشگرانه از دیدگاه والدین

صفحات

 صفحه شروع 70 | صفحه پایان 76

چکیده

 سابقه و هدف: پرخاشگری یکی از شایع ترین مشکلات رفتاری کودکان می باشد. اخیرا قصه گویی به عنوان یک روش کاهش پرخاشگری مورد توجه قرار گرفته است. لذا این مطالعه به منظور مقایسه دو رویکرد قصه گویی در کاهش مولفه های رفتار پرخاشگرانه پسران 6 تا 8 ساله از دیدگاه والدین انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه شبه تجربی بر روی 33 پسر, 6 تا 8 ساله که در پرسشنامه پرخاشگری شهیم نمره 1 انحراف استاندارد بالاتر از میانگین داشتند, انجام گرفت. افراد به طور تصادفی در سه گروه 11 نفری (2 گروه آزمایشی و 1 گروه کنترل) قرار گرفتند. از هر 3 گروه پیش آزمون گرفته شد سپس دو گروه آزمایش به مدت 11 جلسه در برنامه «قصه گویی» و «قصه گویی همراه با بحث» شرکت کردند اما گروه کنترل در هیچ برنامه ای شرکت نکرد. پرخاشگری واکنشی, رابطه ای و جسمانی هر سه گروه پس از پایان برنامه و 3 ماه بعد مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره پس آزمون پرخاشگری واکنشی, رابطه ای و جسمانی گروه آزمایشی قصه گویی به ترتیب 3.3, ±14.45, 13.55±2.1, 10.91±1.3 و قصه گویی همراه با بحث 11.18±2.3, 10.18±1.7, 9.09±1.5, بود میانگین نمره پرخاشگری واکنشی, رابطه ای و جسمانی گروه قصه گویی همراه با بحث نسبت به گروه قصه گویی کاهش معنی داری داشت (p<0.05).نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه که روش قصه گویی همراه با بحث نسبت به روش قصه گویی در کاهش نشانه های پرخاشگری اثربخشی بیشتری داشت, می توان از آن در آموزش و درمان مشکلات کودکان استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصیرزاده، راضیه، و روشن، رسول. (1389). مقایسه دو رویکرد قصه گویی در کاهش مولفه های رفتار پرخاشگرانه از دیدگاه والدین. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 12(2 (پی در پی 55))، 70-76. SID. https://sid.ir/paper/73792/fa

    Vancouver: کپی

    نصیرزاده راضیه، روشن رسول. مقایسه دو رویکرد قصه گویی در کاهش مولفه های رفتار پرخاشگرانه از دیدگاه والدین. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل[Internet]. 1389؛12(2 (پی در پی 55)):70-76. Available from: https://sid.ir/paper/73792/fa

    IEEE: کپی

    راضیه نصیرزاده، و رسول روشن، “مقایسه دو رویکرد قصه گویی در کاهش مولفه های رفتار پرخاشگرانه از دیدگاه والدین،” مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، vol. 12، no. 2 (پی در پی 55)، pp. 70–76، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/73792/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا