مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,458
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

720
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش رشد اعتقادی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران (SBD)

صفحات

 صفحه شروع 120 | صفحه پایان 137

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش رشد اعتقادی انجام شده است. ابتدا مبانی نظری و تئوری رشد اعتقادی بر مبنای نظریه های گوناگون و اصول و فروع دین اسلام تدوین شد. پس از آن بر اساس آنها گویه هایی برای سنجش رشد اعتقادی تهیه شد. روایی محتوایی گویه ها, با نظر خواهی از متخصصان مورد بررسی قرار گرفت و گویه هایی که مورد توافق و تایید بیش از 75% آنان بود, به عنوان گویه های مناسب انتخاب شدند. پرسشنامه تهیه شده, در مرحله اول, روی نمونه 200 نفری از دانش آموزان اجرا شد. پس از گردآوری داده ها, ضریب اعتبار آزمون 0.82 محاسبه شد, با توجه به همبستگی هر سئوال با کل آزمون, تعداد 18 سئوال که همبستگی کمتر از 0.2 با کل آزمون داشتند, حذف و مجددا ضریب اعتبار آزمون محاسبه شد که میزان آن 0.91 بود. تحلیل عاملی سوالات رشد اعتقادی بیانگر این بود که بیش از 64 درصد واریانس نمرات رشد اعتقادی, با مقیاس ساخته شده, تبیین می شود. پس از چرخش عوامل, همبستگی میان هر سوال با هر عامل در بهترین حالت مشخص گردید, که بر اساس آن پنج عامل نامگذاری شدند. برای هنجاریابی, پرسشنامه روی 600 دانش آموز اجرا و جداول نورم به تفکیک جنسیت تهیه شد. در نهایت می توان از این پرسشنامه برای اندازه گیری رشد اعتقادی دانش آموزان برای انجام دادن پژوهشهای گوناگون استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

معنوی پور، داوود، و شریفی، حسن پاشا. (1383). ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش رشد اعتقادی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران (SBD). نوآوری های آموزشی، 3(9)، 120-137. SID. https://sid.ir/paper/75430/fa

Vancouver: کپی

معنوی پور داوود، شریفی حسن پاشا. ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش رشد اعتقادی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران (SBD). نوآوری های آموزشی[Internet]. 1383؛3(9):120-137. Available from: https://sid.ir/paper/75430/fa

IEEE: کپی

داوود معنوی پور، و حسن پاشا شریفی، “ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش رشد اعتقادی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران (SBD)،” نوآوری های آموزشی، vol. 3، no. 9، pp. 120–137، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75430/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button