Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

12,141
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد نظریه های رشد اخلاقی پیاژه و کولبرگ و باندورا و ارایه الگویی نو برای پژوهش در رشد اخلاقی دانش آموزان ایران

صفحات

 صفحه شروع 46 | صفحه پایان 104

چکیده

 در زمینه موضوع روان شناسی رشد اخلاقی و سنجش رشد اخلاقی, سالهاست که نظریه های شناخت شناسی ژنتیک و رفتار گرایی اجتماعی (که مبتنی بر دیدگاههای رشد قضاوت اخلاقی پیاژه و کولبرگ و رویکرد یادگیری اجتماعی باندورا است) در مرکز توجه روان شناسان و متخصصان علوم تربیتی و مورد استفاده مراکز مشاوره ای آموزش و پرورش و سایر مراکز روان شناسی کشور ما بوده و تا کنون نظریه و ابزار بومی مناسبی در حوزه سنجش رشد اخلاقی ارایه نشده است. موضوع قابل توجه این است که بنیانهای نظری و ساختار محتوای این دیدگاهها بدون توجه به بنیانهای جاودانه اخلاقی, انگیزش و احساس اخلاقی, ایمان و فرهنگ اخلاقی و رفتار و واکنشهای عینی اخلاقی ارایه شده است که با وضعیت رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان و جوانان دانش آموز ما سازگاری ندارد. این مقاله نشان می دهد که رویکردهای مذکور صرفا قضاوت اخلاقی و یادگیری قوانین و مناسبات اجتماعی زندگی در کشورهای غربی را مبنای نظریه خود قرار داده است و به بنیانهای روحانی و عقلانی و انگیزشی در اخلاق, که ریشه در خلقت الهی و فطرت آدمی دارند, توجهی نداشته اند. این مقاله, با ارایه الگویی جدید از شکل گیری رشد اخلاقی, نشان داده است که رشد اجتماعی فرد حاصل تاثیر و تاثر متقابل و پیچیده و پویای پنج زمینه طبیعی و درونی خدادادی, زمینه های اجتماعی, واقعه ها و تجارب رفتاری, رشد قضاوت شناختی, و تجلی و تحول انگیزشها و عواطف همدردی و کمک رسانی به دیگران است. بر چنین اساسی, در این مقاله سعی شده است, ضمن نقد رویکردهای کنونی روان شناسی در رشد اخلاقی, برای تحقیقات اصیل و جدید علمی در حوزه نظریه پردازی رشد اخلاقی دانش آموزان زمینه سازی شود و مقدمات نظری لازم برای تهیه ابزار بومی سنجش رشد اخلاقی فراهم آید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

لطف آبادی، حسین. (1384). نقد نظریه های رشد اخلاقی پیاژه و کولبرگ و باندورا و ارایه الگویی نو برای پژوهش در رشد اخلاقی دانش آموزان ایران . نوآوری های آموزشی، 4(11)، 46-104. SID. https://sid.ir/paper/75500/fa

Vancouver: کپی

لطف آبادی حسین. نقد نظریه های رشد اخلاقی پیاژه و کولبرگ و باندورا و ارایه الگویی نو برای پژوهش در رشد اخلاقی دانش آموزان ایران . نوآوری های آموزشی[Internet]. 1384؛4(11):46-104. Available from: https://sid.ir/paper/75500/fa

IEEE: کپی

حسین لطف آبادی، “نقد نظریه های رشد اخلاقی پیاژه و کولبرگ و باندورا و ارایه الگویی نو برای پژوهش در رشد اخلاقی دانش آموزان ایران ،” نوآوری های آموزشی، vol. 4، no. 11، pp. 46–104، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75500/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا