مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,247
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,532
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکردهای نظری زیربنای تعریف سواد: شواهدی از برنامه درسی کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان، سنگاپور، سنگال، اندونزی و ایران

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 100

چکیده

 برنامه ریزی آموزشی به طور سنتی به چگونگی آموزش تواناییهای سواد در طیف زیادی از جمعیت کشور می پردازد. بعد کلیدی برنامه ریزی آموزشی در وهله اول, تعیین تعریف سواد و در وهله دوم, تعیین بهترین شیوه آموزش سواد با امکانات موجود در کشور است. سپس, برنامه ریزی درسی به سواد شکل می دهد و شیوه انتقال آن را در افراد جامعه تعیین می کند.تعریف های گوناگونی برای سواد ارائه شده است که در قالب دو رویکرد متفاوت قابل بررسی است: رویکرد «مستقل از بافت» و رویکرد «ایدئولوژیکی». در رویکرد «مستقل از بافت» فرضیات فرهنگی و ایدئولوژیکی زیربنای سواد, به طوری نادیده گرفته می شود که گویی بی طرفانه و جهانی هستند. از طرف دیگر, «ایدئولوژیکی» درباره سواد دیدگاهی حساس به بافت دارد. در این رویکرد, سواد فعالیتی اجتماعی به شمار می آید که از یک بافت فرهنگی- اجتماعی به بافت فرهنگی- اجتماعی دیگر متفاوت است.از این رو, در چارچوب این رویکرد, سواد مهارتی فنی و جهانی (همگانی) به شمار نمی آید.پژوهش حاضر, رویکرد نظری زیربنای تعریف سواد در تدوین برنامه درسی دو کشور در حال توسعه (اندونزی و سنگال), چهار کشور توسعه یافته (آمریکا, کانادا, انگلستان, سنگاپور) و نهایتا, در برنامه درسی ایران مطرح می کند و درصدد است تا این نکته روشن شود که تدوین برنامه درسی در کشورهای فوق به چه میزان تحت تاثیر رویکردهای «مستقل از بافت» و «ایدئولوژیکی» قرار گرفته اند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دانای طوسی، مریم، و کیامنش، علیرضا. (1388). رویکردهای نظری زیربنای تعریف سواد: شواهدی از برنامه درسی کشورهای آمریکا, کانادا, انگلستان, سنگاپور, سنگال, اندونزی و ایران. نوآوری های آموزشی، 8(31)، 75-100. SID. https://sid.ir/paper/75590/fa

    Vancouver: کپی

    دانای طوسی مریم، کیامنش علیرضا. رویکردهای نظری زیربنای تعریف سواد: شواهدی از برنامه درسی کشورهای آمریکا, کانادا, انگلستان, سنگاپور, سنگال, اندونزی و ایران. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1388؛8(31):75-100. Available from: https://sid.ir/paper/75590/fa

    IEEE: کپی

    مریم دانای طوسی، و علیرضا کیامنش، “رویکردهای نظری زیربنای تعریف سواد: شواهدی از برنامه درسی کشورهای آمریکا, کانادا, انگلستان, سنگاپور, سنگال, اندونزی و ایران،” نوآوری های آموزشی، vol. 8، no. 31، pp. 75–100، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75590/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button