مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,023
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,133
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی گرایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته برنامه درسی به رویکردهای برنامه درسی

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 122

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی رویکردهای برنامه درسی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته برنامه درسی صورت گرفت. روش از حیث هدف, کاربردی و از جهت روش, توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش, شامل همه دانشجویان رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 89-88 بود (51 نفر). کلیه دانشجویان به روش سرشماری انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته رویکردها را تکمیل نمودند. این پرسشنامه بر اساس رویکردهای برنامه درسی ارنشتاین (رفتاری, سیستمی, مدیریتی, علمی, انسان گرایی و نو مفهوم گرایی) در قالب 30 گویه با یک مقیاس چهار گزینه ای بر اساس طیف لیکرت بود. داده های حاصل با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس یک راهه و چند راهه) تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد: 1- غالب ترین رویکرد دانشجویان, رویکرد انسان گرایی و کمترین میانگین مربوط به رویکرد رفتاری بود و به طور کلی, دانشجویان مورد بررسی به رویکرد غیر فنی, گرایش بیشتری داشتند. 2- بین دانشجویان در رویکرد فنی و غیر فنی بر حسب جنسیت تفاوت معناداری وجود نداشت p>0.05. 3- بین دو مقطع تحصیلی در دو رویکرد فنی و غیر فنی تفاوت معنادار نبود p>0.05. 4- بین سال ورود و گرایش به رویکرد غیر فنی دانشجویان تفاوت معناداری وجود نداشت (p<0.05). با توجه به این که دانشجویان مورد بررسی به رویکرد غیر فنی, گرایش بیشتری داشتند؛ این گونه استنباط می گردد که غالب دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته برنامه درسی, با شیوه های آموزش و برنامه های درسی سنتی در چالش بوده, بیشتر با خط مشی های تعلیم و تربیت جدید, هماهنگ و همسو هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جعفری ثانی، حسین، پاک مهر، حمیده، و اسلامیان، حسن. (1392). بررسی گرایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته برنامه درسی به رویکردهای برنامه درسی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 10(10 (پیاپی 37))، 109-122. SID. https://sid.ir/paper/127649/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری ثانی حسین، پاک مهر حمیده، اسلامیان حسن. بررسی گرایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته برنامه درسی به رویکردهای برنامه درسی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1392؛10(10 (پیاپی 37)):109-122. Available from: https://sid.ir/paper/127649/fa

    IEEE: کپی

    حسین جعفری ثانی، حمیده پاک مهر، و حسن اسلامیان، “بررسی گرایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته برنامه درسی به رویکردهای برنامه درسی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 10، no. 10 (پیاپی 37)، pp. 109–122، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127649/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا