Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3826
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3826

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    9699
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 9699

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2311
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2311

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    7-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3206
  • دانلود: 

    1482
چکیده: 

طرح ارزش یابی حاضر به منظور بررسی وضعیت توانایی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در صحت و سرعت روخوانی قرآن انجام شده است؛ پرسش های اساسی طرح عبارتند از:1- وضعیت توانایی دانش آموزان در صحت روخوانی قرآن چگونه است؟2- وضعیت عملکرد دانش آموزان در سرعت روخوانی قرآن چگونه است؟نمونه مورد مطالعه با استفاده از روش نمونه برداری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده است. از 20 ناحیه آموزشی مرکز استان و 13 منطقه آموزشی شهری و 17 منطقه آموزشی روستایی، 212 مدرسه و از هر مدرسه 12 دانش آموز (حدود 2500 نفر دانش آموز دختر و پسر ) با روش تصادفی انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها و اطلاعات، از چهار آزمون (تقریبا معادل) ویژه سنجش توانایی صحت و سرعت روخوانی (روان خوانی) بهره گرفتیم؛ مهم ترین یافته های پژوهش به شرح زیر است:متوسط عملکرد دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در روخوانی عبارات و آیات کتاب درسی آموزش قرآن و آیات و عبارات قرآنی خارج از کتاب درسی، با توجه به شیوه نمره گذاری مبتنی بر کسر 0.25 نمره برای هر کلمه ای که غلط خوانده می شود برابر 14.5 و بر اساس شیوه کسر 0.5 نمره به ازای هر غلط برابر 9 و بر اساس شیوه کسر 1 نمره به ازای هر غلط برابر صفر 0 است (در مقیاس 20-0).اگر برای قضاوت در مورد برنامه، نقطه برشی 75 درصدی تعیین شود، حدود 52 درصد دانش آموزان به حد نصاب لازم (و یا نمره بالاتر) دست یافته اند و به حد مطلوب هدف برنامه رسیده اند. البته پژوهش حاضر نشان می دهد حدود 5 درصد دانش آموزان در روخوانی صحیح تسلط کامل یافته اند. آزمون های آماری نشان می دهد عملکرد دانش آموزان دو زبانه (یعنی دانش آموزانی که زبان مادری آن ها غیرفارسی است) در صحت و سرعت روخوانی، در مقایسه با عملکرد دانش آموزان فارسی زبان تفاوت معناداری دارد و این تفاوت به نفع دانش آموزان تک زبانه (فارسی زبان) است. در مقایسه دو جنس نیز، عملکرد دختران به طور معناداری بهتر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1482 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    37-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    10050
  • دانلود: 

    3218
چکیده: 

پژوهش حاضر به جایگاه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی دوره ابتدایی از نظر معلمان و صاحبنظران برنامه ریزی درسی و تکنولوژی آموزشی شهر تهران می پردازد که هدف آن بررسی جایگاه و کاربرد فاوا در چهار بخش تعیین اهداف، تهیه و انتخاب محتوا، روش های یاددهی و یادگیری و فرایند ارزشیابی برنامه درسی دوره ابتدایی می باشد.این پژوهش تحقیقی زمینه یابی به شمار می آید و برای انجام آن، 120 معلم مقطع ابتدایی شهر تهران به صورت نمونه گیری خوشه ای و 30 صاحبنظر برنامه ریزی درسی و تکنولوژی آموزشی از طریق نمونه گیری در دسترس، از دانشگاه های تهران و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی انتخاب شدند و به پرسشنامه محقِق ساخته پاسخ داده اند. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و برای برآورد پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از طریق آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، نمودار فراوانی درصدی و فراوانی درصدی تراکمی) انجام شده است.نتایج به دست آمده حاکی از آن است که به کمک فاوا می توان اهداف و محتوای متناسب با نیازها و علایق یادگیرندگان، نیازهای جامعه و زندگی روزمره را تعیین و تهیه کرد. هم چنین فاوا امکان یادگیری انفرادی، استفاده از روش های فعال تدریس، انواع ارزشیابی ها، تجزیه و تحلیل سوالات، وسایل، نتایج ارزشیابی و مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس مختلف را به صورت علمی فراهم می آورد. معلمان می توانند به منظور بحث در مورد برنامه ها و محتواهای درسی، از طریق فاوا با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 10050

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3218 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    53-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2320
  • دانلود: 

    1281
چکیده: 

 هدف تحقیق حاضر شناسایی مولفه های به کارگیری فن آوری ارتباطات و اطلاعات و بررسی موانع به کارگیری آن در آموزش و پرورش است. با توجه به مبانی نظری و پیشینه تحقیق، مولفه های به کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات که توسط پرسشنامه سنجش مولفه های فناوری اطلاعات با 229 سوال، از نمونه های آماری تحقیق که شامل 434 نفر (109 مدیر و 325 کارمند) بود، جمع آوری گردید.روش شناسی این تحقیق از نوع توصیفی– پیمایشی است. نتایج پژوهش از طریق آمار توصیفی و استنباطی مانند تحلیل عاملی، آزمون همبستگی، درصد و میانگین با استفاده از نرم افزار Spss مورد تحلیل قرار گرفت.در خصوص موانع به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، پس از آزمون نمرات اختلافی (تفاوت نمرات وضع موجود با وضع مطلوب) از میان متغیرها، 16 متغیر شناسایی شد. همچنین با تاکید بر مبانی نظری ناظر بر پیش نویس مدل، مدلی طراحی گردید که طراحی و پایایی آن بر اساس موارد مذکور، با استفاده از روش باز آزمایی 91% تعیین شد. مطابق سنجش انجام شده، به طور کلی درجه تناسب توسط 86 درصد از افراد بالاتر از 5 (از حداکثر 7 نمره) تعیین شده است. این مدل با توافق بالایی مورد پذیرش قرار گرفته است .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2320

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1281 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    75-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2246
  • دانلود: 

    1516
چکیده: 

برنامه ریزی آموزشی به طور سنتی به چگونگی آموزش تواناییهای سواد در طیف زیادی از جمعیت کشور می پردازد. بعد کلیدی برنامه ریزی آموزشی در وهله اول، تعیین تعریف سواد و در وهله دوم، تعیین بهترین شیوه آموزش سواد با امکانات موجود در کشور است. سپس، برنامه ریزی درسی به سواد شکل می دهد و شیوه انتقال آن را در افراد جامعه تعیین می کند.تعریف های گوناگونی برای سواد ارائه شده است که در قالب دو رویکرد متفاوت قابل بررسی است: رویکرد «مستقل از بافت» و رویکرد «ایدئولوژیکی». در رویکرد «مستقل از بافت» فرضیات فرهنگی و ایدئولوژیکی زیربنای سواد، به طوری نادیده گرفته می شود که گویی بی طرفانه و جهانی هستند. از طرف دیگر، «ایدئولوژیکی» درباره سواد دیدگاهی حساس به بافت دارد. در این رویکرد، سواد فعالیتی اجتماعی به شمار می آید که از یک بافت فرهنگی- اجتماعی به بافت فرهنگی- اجتماعی دیگر متفاوت است.از این رو، در چارچوب این رویکرد، سواد مهارتی فنی و جهانی (همگانی) به شمار نمی آید.پژوهش حاضر، رویکرد نظری زیربنای تعریف سواد در تدوین برنامه درسی دو کشور در حال توسعه (اندونزی و سنگال)، چهار کشور توسعه یافته (آمریکا، کانادا، انگلستان، سنگاپور) و نهایتا، در برنامه درسی ایران مطرح می کند و درصدد است تا این نکته روشن شود که تدوین برنامه درسی در کشورهای فوق به چه میزان تحت تاثیر رویکردهای «مستقل از بافت» و «ایدئولوژیکی» قرار گرفته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2246

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1516 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    101-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    912
  • دانلود: 

    616
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی زمینه های فرهنگی و روانی جامعه و ظرفیت فراگیران برای تحقق آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی است. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بهره گرفتیم و جامعه آماری آن را همه دبیران زبان انگلیسی دوره متوسطه در چهار شهرستان کشور (تهران، اصفهان، شیراز و کرمان) تشکیل می دهند.حجم نمونه آماری در این تحقیق، با استفاده از فرمول کوکران، 314 نفر برآورد گردید؛ جهت دستیابی به اطلاعات عمیق تر، با 10 نفر از کارشناسان اعم از اساتید آموزش زبان انگلیسی، برنامه ریزی درسی و روان شناسی، در سطح دانشگاه های همان شهرستانها، مصاحبه انجام گرفت. کارشناسان با روش نمونه گیری هدفمند و دبیران با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با یک پرسشنامه 60 گویه ای محقق ساخته، دو سوال کوتاه پاسخ و مصاحبه نیمه سازمان یافته، صورت گرفت. روایی صوری و محتوایی سوالات پرسشنامه و مصاحبه با بهره گیری از نظر متخصصان و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، 0.89 برآورد شد. داده های حاصل از مصاحبه با روش مقوله بندی، و داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از تکنیک های آمار توصیفی و استنباطی، شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، tتک نمونه ای، تحلیل واریانس (ANOVA)، آزمون توکی و t همبسته تحلیل شدند.نتایج پژوهش نشان داد از نظر دبیران و کارشناسان «زمینه های فرهنگی و روانی جامعه» و «ظرفیت و توان فراگیران»، برای تحقق آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی بیش از سطح متوسط است؛ به عبارت دیگر، هم زمینه های فرهنگی و روانی و هم ظرفیت و توان کافی در فراگیران برای آغاز آموزش زبان انگلیسی از دوره ابتدایی وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 912

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 616 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

دهقانی مرضیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    121-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    19291
  • دانلود: 

    4351
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس آموزش مهارتهای اجتماعی به دانش آموزان است. به همین منظور ضمن تحلیل محتوای کتب فوق از نظرات آموزگاران نیز بهره گرفتیم، جامعه مورد بررسی در این پژوهش، عبارتند از:1- کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی (سوم، چهارم و پنجم)، که از هر کتاب بخش تعلیمات مدنی، مورد تحلیل قرار گرفت.2- 262 آموزگار سوم، چهارم و پنجم دوره ابتدایی نواحی دو گانه شهرستان ارومیه که به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها برای بررسی نظرات آموزگاران، پرسشنامه بود که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم گردید؛ برای بررسی مهارت های اجتماعی در کتاب های فوق، پیش نویسی از مهارت های اجتماعی تهیه شد.روش آماری این پژوهش، تحلیل توصیفی داده ها بود که داده ها با استفاده از آن ها گردآوری، طبقه بندی، و سازمان بندی شد. هم چنین برای تحلیل فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی شفه بهره گرفتیم. بر اساس این پژوهش میزان مهارت های اجتماعی در کتاب های تعلیمات اجتماعی مجموعا «در حد متوسط و متوسط به پایین بوده و تعداد و درصد مقوله های مهارت های اجتماعی در کتاب پایه سوم بیشتراز کتاب پایه چهارم و در کتاب پایه چهارم بیشتر از کتاب پایه پنجم می باشد.توالی و مداومت از اصول سازماندهی محتوا به شمار می آیند، در خصوص مهارتهای اجتماعی در این کتاب ها به طور مناسبی رعایت شده است. بیشتر آموزگاران، محتوای کتاب های تعلیمات اجتماعی را با زمان متناسب نمی دانستند.تصاویر کتاب ها در خصوص مهارتهای اجتماعی در در حد متوسط است ودر کتاب پایه سوم بیشتر از کتاب پایه چهارم و در کتاب پایه چهارم بیشتر از کتاب پایه پنجم می باشد.آموزگاران پایه سوم به طور کلی معتقدند محتوای این کتاب می تواند به میزان خوبی دانش آموزان را در خصوص آموزش مهارتهای اجتماعی یاری دهد و آموزگاران پایه چهارم و پنجم معتقدند که محتوای کتابها در حد کم و متوسط، دانش آموزان در خصوص آموزش مهارتهای اجتماعی یاری می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 19291

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4351 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    149-182
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3834
  • دانلود: 

    1234
چکیده: 

پژوهش حاضر در صدد است عوامل موثر بر تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش یزد را شناسایی و رتبه بندی کند. روش پژوهش، با توجه به ماهیت تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان آموزش و پرورش یزد هستند که از میان آنان 116 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. بدین ترتیب، نخست با به کارگیری نظر خبرگان و کارشناسان و با استفاده از تکنیک دلفی، 35 مولفه موثر بر تعهد سازمانی کارکنان شناسایی شد و در چهار گروه دسته بندی گردید. این عوامل در نهایت با استفاده از روش های آماری و تکنیک های MADM رتبه بندی شدند.نتایج به کارگیری تکنیک های MADM، مانند AHP و TOPSIS نشان می دهد از میان عوامل چهارگانه موثر بر تعهد سازمانی کارکنان، عامل سازمانی/ مدیریتی بر تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پروش یزد بیشترین تاثیر را دارد. همچنین پیشنهاداتی برای بهبود و ارتقا تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش یزد ارایه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3834

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1234 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button