طرح ارزش یابی حاضر به منظور بررسی وضعیت توانایی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در صحت و سرعت روخوانی قرآن انجام شده است؛ پرسش های اساسی طرح عبارتند از:1- وضعیت توانایی دانش آموزان در صحت روخوانی قرآن چگونه است؟2- وضعیت عملکرد دانش آموزان در سرعت روخوانی قرآن چگونه است؟نمونه مورد مطالعه با استفاده از روش نمونه برداری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده است. از 20 ناحیه آموزشی مرکز استان و 13 منطقه آموزشی شهری و 17 منطقه آموزشی روستایی، 212 مدرسه و از هر مدرسه 12 دانش آموز (حدود 2500 نفر دانش آموز دختر و پسر ) با روش تصادفی انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها و اطلاعات، از چهار آزمون (تقریبا معادل) ویژه سنجش توانایی صحت و سرعت روخوانی (روان خوانی) بهره گرفتیم؛ مهم ترین یافته های پژوهش به شرح زیر است:متوسط عملکرد دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در روخوانی عبارات و آیات کتاب درسی آموزش قرآن و آیات و عبارات قرآنی خارج از کتاب درسی، با توجه به شیوه نمره گذاری مبتنی بر کسر 0.25 نمره برای هر کلمه ای که غلط خوانده می شود برابر 14.5 و بر اساس شیوه کسر 0.5 نمره به ازای هر غلط برابر 9 و بر اساس شیوه کسر 1 نمره به ازای هر غلط برابر صفر 0 است (در مقیاس 20-0).اگر برای قضاوت در مورد برنامه، نقطه برشی 75 درصدی تعیین شود، حدود 52 درصد دانش آموزان به حد نصاب لازم (و یا نمره بالاتر) دست یافته اند و به حد مطلوب هدف برنامه رسیده اند. البته پژوهش حاضر نشان می دهد حدود 5 درصد دانش آموزان در روخوانی صحیح تسلط کامل یافته اند. آزمون های آماری نشان می دهد عملکرد دانش آموزان دو زبانه (یعنی دانش آموزانی که زبان مادری آن ها غیرفارسی است) در صحت و سرعت روخوانی، در مقایسه با عملکرد دانش آموزان فارسی زبان تفاوت معناداری دارد و این تفاوت به نفع دانش آموزان تک زبانه (فارسی زبان) است. در مقایسه دو جنس نیز، عملکرد دختران به طور معناداری بهتر است.