مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,112
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,421
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روش سقراطی به منزله راهبردی برای تربیت شهروندی

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 154

چکیده

 سقراط فیلسوف یونانی به معلم اول شهرت دارد. روش وی که به روش سقراطی معروف است, در بسیاری از حوزه های آموزشی, از دبستان تا دبیرستان, کلاسهای فلسفه در دانشگاه و دانشکده های حقوق به کار گرفته شده است. تنوع استفاده از روش سقراطی بر اهمیت این روش دلالت دارد.نقدهای بسیاری درباره سقراط ارایه شده است. توجه به این نقدها به فهم درست دیدگاه سقراط و ارزیابی آن کمک می کند. به علاوه, چنین انتقاداتی عنصری کلیدی برای تصمیم گیری درباره نحوه به کارگیری روش سقراطی در تعلیم و تربیت کنونی است.در مقاله حاضر ابتدا روش سقراطی مورد بررسی قرار گرفته و دو عنصر کلیدی آن, یعنی استنطاق و به بن بست کشاندن مخاطب توضیح داده می شود. سپس دو جنبه متمایز تحت عنوان تناقض در روش سقراطی, با استناد به گفتگوهای سقراط مورد بحث قرار می گیرند. در این مقاله, نشان داده می شود که گر چه در دوران معاصر, در موارد متعددی سقراط و روش وی مورد توجه قرار گرفته است, اما هر کدام, تنها به یکی از جنبه های مذکور توجه نموده اند و به عبارت دیگر, ثقل توجه خود را بر یک جنبه قرار داده اند. در نهایت, مقاله حاضر به تاسی از این نوع توجه, یعنی با عنایت به یکی از جنبه های این روش, کاربرد آن را در تربیت شهروندی از منظری جدید مد نظر قرار می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چناری، مهین. (1387). روش سقراطی به منزله راهبردی برای تربیت شهروندی. نوآوری های آموزشی، 7(27)، 137-154. SID. https://sid.ir/paper/75654/fa

    Vancouver: کپی

    چناری مهین. روش سقراطی به منزله راهبردی برای تربیت شهروندی. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1387؛7(27):137-154. Available from: https://sid.ir/paper/75654/fa

    IEEE: کپی

    مهین چناری، “روش سقراطی به منزله راهبردی برای تربیت شهروندی،” نوآوری های آموزشی، vol. 7، no. 27، pp. 137–154، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75654/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button