Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

528
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

960
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تمایز دانش آموزانِ با فرسودگی تحصیلی بالا و پایین، بر اساس اهمال کاری تحصیلی و احساس تنهایی آنان

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 112

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف متمایز ساختن دانش آموزان با فرسودگی تحصیلی بالا و پایین از یکدیگر, بر اساس مؤلفه های اهمال کاری تحصیلی و احساس تنهایی, انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع علّی-مقایسه ای بود. جامعة آماری شامل تمامی دانش آموزان مشغول به تحصیل مدارس دولتی و غیردولتی شهر اهر در سال تحصیلی 1396-1395 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 332 نفر از آن ها با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های اهمال کاری تحصیلی سولمون و راثبلوم (1989), مقیاس احساس تنهایی (1980) و سیاهة فرسودگی تحصیلی مسلش (2002) استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار 16 spss و آزمون آماری تجزیة تابع تشخیص مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته های تجزیة تابع تشخیص, منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد که طبق آن مؤلفة آماده کردن مقاله ها دارای بالاترین توان تمایز بین گروه ها بود. مؤلفه های بعدی متمایزکنندة گروه ها به ترتیب آمادگی برای امتحان, آماده کردن تکلیف و متغیر احساس تنهایی بود. همچنین نتایج تجزیة تابع تشخیص نشان داد که اکثر دانش آموزان با فرسودگی تحصیلی پایین با بالاترین درصد تشخیص (3/84 درصد) به درستی از دیگر دانش آموزان متمایز شده بودند و 2/80 درصد از افراد دو گروه طبق تابع به دست آمده به طور صحیح مجدداً طبقه بندی شده بودند. نتایج این طبقه بندی مجدد نشانگر توان متغیرهای مذکور در تمایز نهادن میان دانش آموزان دارای سطوح مختلف فرسودگی تحصیلی بود. بنابراین, در برنامه های آموزشی برای پیشگیری و کاهش فرسودگی تحصیلی دانش آموزان, باید به اهمال کاری تحصیلی و احساس تنهایی توجه ویژه داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهبازیان خونیق، آرش، مصرآبادی، جواد، و فرید، ابوالفضل. (1397). تمایز دانش آموزانِ با فرسودگی تحصیلی بالا و پایین, بر اساس اهمال کاری تحصیلی و احساس تنهایی آنان. نوآوری های آموزشی، 17(66 )، 97-112. SID. https://sid.ir/paper/75682/fa

    Vancouver: کپی

    شهبازیان خونیق آرش، مصرآبادی جواد، فرید ابوالفضل. تمایز دانش آموزانِ با فرسودگی تحصیلی بالا و پایین, بر اساس اهمال کاری تحصیلی و احساس تنهایی آنان. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1397؛17(66 ):97-112. Available from: https://sid.ir/paper/75682/fa

    IEEE: کپی

    آرش شهبازیان خونیق، جواد مصرآبادی، و ابوالفضل فرید، “تمایز دانش آموزانِ با فرسودگی تحصیلی بالا و پایین, بر اساس اهمال کاری تحصیلی و احساس تنهایی آنان،” نوآوری های آموزشی، vol. 17، no. 66 ، pp. 97–112، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75682/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا