مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

442
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

551
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

درک الگوی استعاری زمان در بین دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی بر اساس جنسیت، سن و وضعیت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 67

چکیده

 زمینه و هدف: استعاره نوعی ارتباط منظم بین دو حوزه مفهومی است. در استعاره یک حوزه تجربی یا حسی که حوزه مبدأ خوانده می شود. بر حوزه دیگری که حوزه مقصد است, ارتباط داده می شود. هدف این مطالعه, بررسی درک الگوی استعاری زمان در بین دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی بر اساس جنسیت, سن و وضعیت تحصیلی است. روش بررسی: روش این مطالعه توصیفی از نوع زمینه یابی بود. نمونه این مطالعه شامل 120 دانشجوی رشته های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه تهران بودند که حداقل تحصیلات در مقطع کارشناسی داشتند و به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار این مطالعه, پرسشنامه الگوی استعاری زمان بود که بر اساس تحلیل پیکره ای استعاره های زمان و میزان بسامد حوزه های مبدأ زمان توسط رئیسی 1397 ساخته شد و دارای سه عامل شیء, مکان و ماده بود. جهت تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون, آزمون مقایسه میانگین های مستقل, آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی حداقل تفاوت معنادار استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که تفاوت بین زن و مرد دانشجو در میزان درک الگوی استعاری زمان و زیر مقیاس های آن از نظر آماری معنادار نیست. اما با افزایش مقطع تحصیلی از کارشناسی به تحصیلات تکمیلی و دوره های تخصص, درک الگوی استعاری زمان بهتر می شود. از طرفی, با افزایش سن میزان درک الگوی استعاری زمان در زیرمقیاس شیء بهتر می گردد, اما در زیر مقیاس های ماده و مکان میزان درک از الگوی استعاری زمان تقریباً در تمام سطوح سنی مشابه است. نتیجه گیری: درک انتزاعی زمان وابسته به جنسیت نمی باشد, اما با افزایش سن و وضعیت تحصیلات می تواند, بهبود پیدا کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رییسی، فاطمه، افراشی، آزیتا، مقدسین، مریم، حاج کرم، آمنه، و نعمت زاده، شهین. (1398). درک الگوی استعاری زمان در بین دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی بر اساس جنسیت, سن و وضعیت تحصیلی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 24(4 (مسلسل 102) )، 56-67. SID. https://sid.ir/paper/76694/fa

    Vancouver: کپی

    رییسی فاطمه، افراشی آزیتا، مقدسین مریم، حاج کرم آمنه، نعمت زاده شهین. درک الگوی استعاری زمان در بین دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی بر اساس جنسیت, سن و وضعیت تحصیلی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان[Internet]. 1398؛24(4 (مسلسل 102) ):56-67. Available from: https://sid.ir/paper/76694/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه رییسی، آزیتا افراشی، مریم مقدسین، آمنه حاج کرم، و شهین نعمت زاده، “درک الگوی استعاری زمان در بین دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی بر اساس جنسیت, سن و وضعیت تحصیلی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، vol. 24، no. 4 (مسلسل 102) ، pp. 56–67، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/76694/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button