مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,930
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

743
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی نوجوانان فاقد سرپرستی موثر مقیم مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی استان کردستان

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 25

چکیده

 زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی پدیده ای نسبتا رایج در دوران اولیه نوجوانی است. پژوهش هایی که انجام شده, نشان داده است, نزدیک به 1 درصد از کودکان و نوجوانان در جهان به شکل بیمار گونه ای از آن رنج می برند. این پژوهش به منظور بررسی تاثیر مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی نوجوانان فاقد سرپرستی موثر مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی استان کردستان انجام شده است.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه تجربی است که به صورت قبل و بعد از آموزش و مقایسه گروه مداخله و کنترل انجام شده است. قبل از شروع مطالعه اضطراب اجتماعی گروه های مورد مطالعه که واجد معیارهای پذیرش و حذف نمونه بودند با استفاده از پرسشنامه اضطراب اجتماعی لایبوویتز مورد سنجش قرار گرفتند. مواردی که نمره بالای 55 از این پرسشنامه را کسب نمودند 36 نفر بودند که به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار داده شدند. سپس 2 نفر از گروه کنترل انصراف دادند که نهایتا در گروه مداخله 18 نفر و در گروه کنترل 16 نفر قرار گرفتند. گروه مداخله به مدت 12 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش مهارت حل مساله قرار گرفتند و سپس اضطراب اجتماعی هر دو گروه با پرسشنامه اضطراب اجتماعی لیبوویتز سنجیده شد. داده ها با استفاده از آزمون های t مستقل و t زوج توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج حاکی از آنست که میانگین اضطراب اجتماعی در گروه مداخله و کنترل بعد از آموزش به ترتیب 13.9±13 و 10.2±70.43 بوده و تفاوت معنادار می باشد (p=0.0001), و نشان می دهد مهارت حل مساله به طور معناداری موجب کاهش اضطراب اجتماعی گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل شده است.نتیجه گیری: نگرش حل مساله در نوجوانان, آنها را در برخورد و مقابله سازگارانه با مسایل و مشکلات زندگی یاری خواهد داد و انعطاف پذیری ذهنی خاصی در آنان ایجاد می نماید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باباشهابی، روناک، و کاشانی نیا، زهرا. (1386). بررسی تاثیر مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی نوجوانان فاقد سرپرستی موثر مقیم مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی استان کردستان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 12(1 (مسلسل 43))، 18-25. SID. https://sid.ir/paper/76937/fa

    Vancouver: کپی

    باباشهابی روناک، کاشانی نیا زهرا. بررسی تاثیر مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی نوجوانان فاقد سرپرستی موثر مقیم مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی استان کردستان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان[Internet]. 1386؛12(1 (مسلسل 43)):18-25. Available from: https://sid.ir/paper/76937/fa

    IEEE: کپی

    روناک باباشهابی، و زهرا کاشانی نیا، “بررسی تاثیر مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی نوجوانان فاقد سرپرستی موثر مقیم مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی استان کردستان،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، vol. 12، no. 1 (مسلسل 43)، pp. 18–25، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/76937/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا