مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,656
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

854
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دستیابی به توسعه پایدار روستا با تاکید بر نقش محوری رسانه های جمعی مطالعه موردی: روستاهای استان قزوین

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 120

چکیده

 توانایی های انسان از طریق دانایی حاصل می شود و برای کسب آن می بایست سرمایه گذاری کرد. به همین دلیل بسیاری از صاحب نظران در امر توسعه روستایی معتقدند: «توانمند نمودن روستاییان, بنیان توسعه روستایی است و روستاییان مجریان اصلی طرح های توسعه در این بخش می باشند و لازمست تا در تمامی مراحل آن مشارکت داشته باشند». وجود مشارکتی فعال و آگاه مستلزم کسب آگاهی های لازم در این زمینه می باشد. اگرچه, نهادهای آموزشی به صورت رسمی و غیررسمی از دیر باز فعالیت های گسترده ای را در این خصوص آغاز کرده اند, اما در این میان رسانه های جمعی, با برد بسیار وسیع و کارکردهای متنوع آموزشی, خبری و تفریحی, می تواند نقش بسیار موثر و سازنده تری در آگاه سازی, آموزش دادن و بسیج همگانی روستاییان جهت مشارکت همه جانبه در انجام طرح های توسعه روستایی داشته باشند. به کارگیری رسانه ها در افزایش آگاهی روستاییان در ایران از جدیدترین رویکردهای مباحث جغرافیایی است که لازم است بدان توجه ویژه نمود. این مقاله تلاش دارد با مطالعه روستاهای استان قزوین, میزان تاثیرگذاری رسانه های جمعی را در افزایش آگاهی روستاییان (در ابعاد اقتصادی) مورد بررسی قرار دهد.مطالعه فوق بر پایه روش پیمایشی و تکمیل بیش از 498 پرسشنامه و مصاحبه با روستاییان ساکن در روستاهای استان شکل گرفته است. نتایج حاصله نشان می دهد که کارکرد وسایل ارتباط جمعی در افزایش آگاهی اقتصادی روستاییان در روستاهای استان قزوین علیرغم برخورداری از زیر ساخت های نسبتا مناسب ارتباطی و دسترسی نسبی به رسانه ها, در حاشیه قرار دارد و مرکزیت با ارتباطات میان فردی و گروهی و به صورت شفاهی است. هر چند که بر اساس یافته های به دست آمده, این مساله نمی تواند تعجب آور باشد. چرا که اولا روستاییان در تهیه و تولید برنامه ها و محتوای آنها هیچ نقشی ندارند و ثانیا کارشناسان مربوطه, غالبا بدون توجه به نیاز روستاییان و عدم شناخت کافی از ویژگی های محیط روستایی به تولید برنامه می پردازند. که اکثرا برای روستاییان نامانوس و غیرقابل استفاده می باشد. به همین خاطر روستاییان به منظور کسب آگاهی از انواع شیوه های جدید تولید و بهره برداری از زمین, بازار و ... از تعاملات فردی و ارتباط با مروجین بیشترین استفاده را می برند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمانی فضلی، عبدالرضا، و بوذری، سیما. (1388). دستیابی به توسعه پایدار روستا با تاکید بر نقش محوری رسانه های جمعی مطالعه موردی: روستاهای استان قزوین. جغرافیا و توسعه، 7(پیاپی 14)، 101-120. SID. https://sid.ir/paper/77165/fa

    Vancouver: کپی

    رحمانی فضلی عبدالرضا، بوذری سیما. دستیابی به توسعه پایدار روستا با تاکید بر نقش محوری رسانه های جمعی مطالعه موردی: روستاهای استان قزوین. جغرافیا و توسعه[Internet]. 1388؛7(پیاپی 14):101-120. Available from: https://sid.ir/paper/77165/fa

    IEEE: کپی

    عبدالرضا رحمانی فضلی، و سیما بوذری، “دستیابی به توسعه پایدار روستا با تاکید بر نقش محوری رسانه های جمعی مطالعه موردی: روستاهای استان قزوین،” جغرافیا و توسعه، vol. 7، no. پیاپی 14، pp. 101–120، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/77165/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button