مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,643
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

807
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی درخصوص ایدز در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 797 | صفحه پایان 807

چکیده

 زمینه و هدف: با توجه به افزایش انتقال ویروس ایدز از طریق تماس جنسی, لزوم پیشگیری از انتقال بیماری از راه تماس جنسی, از طریق مدل های پیشگیری روشن می شود. هدف این مطالعه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی در خصوص ایدز در دانش¬آموزان دبیرستان¬های دخترانه شهر تهران بود.روش بررسی: در این مطالعه مداخله ای, 77 نفر از دانش آموزان سال اول, دوم و سوم دبیرستان در گروه مداخله و 72 نفر در گروه شاهد از دو دبیرستان منطقه 8 مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه¬ای شامل اطلاعات جمعیت شناسی و سوالات مربوط به الگوی اعتقاد بهداشتی بود. پس از انجام پیش آزمون درهر دو گروه, تنها گروه مداخله بر اساس سازه های مدل در خصوص رفتارهای پیشگیرانه بیماری ایدز آموزش دیدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.یافته¬ها: علی رغم یکسان بودن دو گروه در آغاز مطالعه, مداخله آموزشی انجام شده بر اساس باور بهداشتی باعث ارتقای معنی دار آگاهی, حساسیت درک شده, شدت درک شده, منافع درک شده و خودکارآمدی درک شده, بود (p<0.05). هم چنین موانع درک شده دانش¬آموزان در خصوص باورهای مرتبط با رفتارهای پیشگیرانه ایدز به طور معنی داری کاهش یافت (p<0.05).نتیجه گیری: نتایج این مطالعه حاکی از تاثیر مداخله آموزشی بر باورهای دانش آموزان در خصوص رفتارهای پرخطر جنسی بود, لذا می توان پیشنهاد نمود این برنامه آموزشی در صورت تایید درچند مطالعه دیگر, به مدارس پیشنهاد شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلطانی کاظمی، خدیجه، طوافیان، صدیقه السادات، و وکیلی، محمدمسعود. (1393). تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی درخصوص ایدز در دانش آموزان. ارمغان دانش، 19(9 (پی در پی 92))، 797-807. SID. https://sid.ir/paper/77607/fa

    Vancouver: کپی

    سلطانی کاظمی خدیجه، طوافیان صدیقه السادات، وکیلی محمدمسعود. تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی درخصوص ایدز در دانش آموزان. ارمغان دانش[Internet]. 1393؛19(9 (پی در پی 92)):797-807. Available from: https://sid.ir/paper/77607/fa

    IEEE: کپی

    خدیجه سلطانی کاظمی، صدیقه السادات طوافیان، و محمدمسعود وکیلی، “تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی درخصوص ایدز در دانش آموزان،” ارمغان دانش، vol. 19، no. 9 (پی در پی 92)، pp. 797–807، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/77607/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button