مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,233
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

779
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی جهت ارتقا رفتارهای پیش گیری کننده از ایدز در آرایشگران مرد سیرجان

صفحات

 صفحه شروع 235 | صفحه پایان 246

چکیده

 زمینه و هدف: شیوع بیماری ایدز در جهان در حال گسترش بوده و به یک مشکل اضطراری تبدیل شده است. بعضی از گروه ها از جمله آرایشگران نقش موثری در انتقال بیماری ایدز دارند. این مطالعه با هدف بررسی کارایی مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در خصوص رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز در آرایشگران مرد شهرستان سیرجان در سال 1394 انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش یک کارآزمایی آموزشی بود. جمعیت مورد مطالعه, تعداد 200 نفر از آرایشگران مرد تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان سیرجان بودند که به طور تصادفی به دو گروه مداخله (100 نفر) و کنترل (100 نفر) تقسیم شدند. مداخله آموزشی طی دو جلسه 60 دقیقه ای انجام شد. اطلاعات از طریق تکمیل پرسش نامه محقق ساخته روا و پایا شده (حاوی 49 سوال) طی مصاحبه مستقیم قبل از مداخله آموزشی و سه ماه بعد از آن, جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون های مجذور کای, دقیق فیشر, t مستقل و t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: پس از مداخله, نمره های آگاهی در هر دو گروه مداخله و شاهد افزایش یافت. این یافته به علت اجرای برنامه های آموزشی روتین در آن مراکز بود. همچنین پس از مداخله, نمرات حساسیت درک شده, شدت درک شده, منافع و موانع درک شده, راهنما برای عمل و خودکارآمدی نیز در گروه مداخله به طور معنی داری افزایش داشت (p<0.001) ولی در گروه شاهد, افزایشی نداشت و اختلاف معنی داری مشاهده نگردید (p>0.05).نتیجه گیری: مدل اعتقاد بهداشتی در خصوص رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز در آرایشگران مرد موثر بود. بنابراین پیشنهاد می گردد در کنار روش های آموزش سنتی, از مدل اعتقاد بهداشتی نیز استفاده گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صادقی، رضا، مظلومی، سیدسعید، هاشمی، مهری، و رضاییان، محسن. (1395). تاثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی جهت ارتقا رفتارهای پیش گیری کننده از ایدز در آرایشگران مرد سیرجان. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 15(3)، 235-246. SID. https://sid.ir/paper/71188/fa

Vancouver: کپی

صادقی رضا، مظلومی سیدسعید، هاشمی مهری، رضاییان محسن. تاثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی جهت ارتقا رفتارهای پیش گیری کننده از ایدز در آرایشگران مرد سیرجان. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان[Internet]. 1395؛15(3):235-246. Available from: https://sid.ir/paper/71188/fa

IEEE: کپی

رضا صادقی، سیدسعید مظلومی، مهری هاشمی، و محسن رضاییان، “تاثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی جهت ارتقا رفتارهای پیش گیری کننده از ایدز در آرایشگران مرد سیرجان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، vol. 15، no. 3، pp. 235–246، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/71188/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button