مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

509
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

639
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتقا باورهای پیشگیری کننده از ایدز در دانش آموزان ترکمن با استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی در شهر آق قلا

صفحات

 صفحه شروع 323 | صفحه پایان 332

چکیده

 زمینه و هدف: ایدز از بیماری های عفونی جدی دنیاست که به سرعت در بین جوانان رو به افزایش است, ازآنجایی که جوانان در معرض رفتارهای پرخطر هستند, این مطالعه باهدف تعیین تأثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در ایجاد باورهای پیشگیری کننده از ایدز در دانش آموزان دختر ترکمن انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی, بر روی 78 دانش آموز دختر دبیرستان های شهر آق قلا, استان گلستان انجام شد. با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده چندمرحله ای, دو دبیرستان در گروه مداخله و دو دبیرستان در گروه شاهد قرار گرفتند, سپس از هر دبیرستان 2 کلاس انتخاب شد و پرسشنامه اعتقاد بهداشتی ایدز را قبل و بعد از مداخله آموزشی تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS. 17 و آزمون های کای دو, دقیق فیشر, تی-زوجی, ویلکاکسون, تی-مستقل و آنالیز کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: قبل از آموزش دو گروه کنترل و مداخله, از نظر ویژگی های جمعیت شناختی و تمامی سازه های مدل به جز آگاهی تفاوت معنی داری نداشتند. آزمون تی-زوجی نشان داد بعد از مداخله آموزشی حیطه های آگاهی و حساسیت درک شده در گروه مداخله به طور معنی دار افزایش و موانع درک شده کاهش یافته است (0/05P<). آنالیز کوواریانس نشان داد در مقایسه با گروه کنترل, آگاهی و حساسیت درک شده پس از مداخله به طور معنی داری افزایش یافته است (0/05P<). اما در گروه کنترل, میانگین نمرات آگاهی, حساسیت درک شده, شدت درک شده, منافع درک شده و موانع درک شده تغییر معناداری نداشت (0/05P<). نتیجه گیری: بر اساس مطالعه حاضر, آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در حیطه های آگاهی و حساسیت درک شده مؤثر بوده است. پیشنهاد می شود مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی به منظور ارتقا باورهای پیشگیری کننده از ایدز در دانش آموزان دختر دبیرستانی طراحی و اجرا گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رفیعی، نرگس، آقاپور، سیدمهدی، بهنام پور، ناصر، حشمتی، هاشم، و قاسمیانی، شبنم. (1398). ارتقا باورهای پیشگیری کننده از ایدز در دانش آموزان ترکمن با استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی در شهر آق قلا. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 7(4 )، 323-332. SID. https://sid.ir/paper/394904/fa

Vancouver: کپی

رفیعی نرگس، آقاپور سیدمهدی، بهنام پور ناصر، حشمتی هاشم، قاسمیانی شبنم. ارتقا باورهای پیشگیری کننده از ایدز در دانش آموزان ترکمن با استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی در شهر آق قلا. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1398؛7(4 ):323-332. Available from: https://sid.ir/paper/394904/fa

IEEE: کپی

نرگس رفیعی، سیدمهدی آقاپور، ناصر بهنام پور، هاشم حشمتی، و شبنم قاسمیانی، “ارتقا باورهای پیشگیری کننده از ایدز در دانش آموزان ترکمن با استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی در شهر آق قلا،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 7، no. 4 ، pp. 323–332، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394904/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button