مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,977
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

872
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر خودکارآمدی در ارتقای رفتارهای تغذیه ای و کنترل وزن در دختران نوجوان دارای اضافه وزن و چاقی

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 128

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از مهم ترین عوامل پیشگویی کننده رفتار, خودکارآمدی درک شده است. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر خودکارآمدی در ارتقای رفتارهای تغذیه ای و کنترل وزن در دختران نوجوان دارای اضافه وزن و چاقی بود.روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 78 دختر نوجوان 16-12 ساله دچار چاقی و اضافه وزن که به طور تصادفی به دو گروه مساوی آزمون و کنترل تقسیم شدند, انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد کلارک جمع آوری شد. چهار جلسه برنامه آموزشی برای گروه آزمون اجرا شد و نتایج حاصل بعد از مداخله, در هر دو گروه بررسی شد. داده ها با آزمون های آماری تی زوجی, تی مستقل و کای دو تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: بعد از مداخله تفاوت معنی داری در گویه های فشار اجتماعی, دسترسی به غذا و تجربه هیجان های مثبت در گروه آزمون مشاهده شد (p<0.05), ولی در گویه های تجربه هیجان های منفی و احساس ناراحتی های جسمی تفاوت معنی داری مشاهده نشد (p>0.05). در گروه کنترل این تفاوت در هیچ کدام از گویه ها معنی دار نبود (p>0.05).نتیجه گیری: استفاده از فنون مداخله از قبیل برنامه های ارتقای خودکارآمدی, نتایج مثبتی در تشویق نوجوانان به انتخاب سبک زندگی سالم داشته و به پیشگیری از چاقی و اضافه وزن در آنان کمک می نماید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پیمان، نوشین، عزتی رستگار، خدیجه، تقی پور، علی، و اسماعیلی، حبیب اله. (1391). تاثیر آموزش مبتنی بر خودکارآمدی در ارتقای رفتارهای تغذیه ای و کنترل وزن در دختران نوجوان دارای اضافه وزن و چاقی. ارمغان دانش، 17(2 (پی در پی 68))، 117-128. SID. https://sid.ir/paper/77770/fa

    Vancouver: کپی

    پیمان نوشین، عزتی رستگار خدیجه، تقی پور علی، اسماعیلی حبیب اله. تاثیر آموزش مبتنی بر خودکارآمدی در ارتقای رفتارهای تغذیه ای و کنترل وزن در دختران نوجوان دارای اضافه وزن و چاقی. ارمغان دانش[Internet]. 1391؛17(2 (پی در پی 68)):117-128. Available from: https://sid.ir/paper/77770/fa

    IEEE: کپی

    نوشین پیمان، خدیجه عزتی رستگار، علی تقی پور، و حبیب اله اسماعیلی، “تاثیر آموزش مبتنی بر خودکارآمدی در ارتقای رفتارهای تغذیه ای و کنترل وزن در دختران نوجوان دارای اضافه وزن و چاقی،” ارمغان دانش، vol. 17، no. 2 (پی در پی 68)، pp. 117–128، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/77770/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button