مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

916
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

635
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین دیدگاه ها، نگرش و رفتارهای رانندگان تاکسی شهر یاسوج، گام اول در طراحی یک مداخله رفتاری مبتنی بر بازاریابی اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 161 | صفحه پایان 177

چکیده

 زمینه و هدف: طراحی مداخلات مبتنی بر نظرات مخاطبان بدون شناسایی و تحلیل عوامل مرتبط با رفتار و تعیین ایده اولیه مداخله میسر نیست. هدف این مطالعه تعیین دیدگاه ها, نگرش و رفتارهای رانندگان تاکسی شهر یاسوج بود.روش بررسی: این پژوهش مقطعی شامل دو بخش کمی و کیفی است که بر روی رانندگان تاکسی خطی شهر یاسوج انجام شد. مطالعه کیفی از نوع پدیدارشناسی و با روش بحث گروهی متمرکز با 16 نفر از رانندگان تاکسی در قالب دو گروه و پیمایش کمی شامل سنجش نگرش و رفتارهای خود گزارشی با استفاده از پرسشنامه, و ثبت رفتارهای خطرناک حین رانندگی با چک لیست برای 260 نفر راننده انجام شد. داده ها با آماره های توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: اکثر رانندگان نسبت به اجتناب رفتارهای خطرناک رانندگی, نگرش مناسب داشتند. بیش از 80 درصد آنها اعلام کردند که همیشه یا بیشتر اوقات از انجام رفتارهای خطرناک رانندگی اجتناب می کنند. مشاهده رفتارها مشخص کرد که بیشترین فراوانی رفتار خطرناک مربوط به نبستن کمربند ایمنی در طول مسیر است. نتایج بحث های گروهی متمرکز در چهار تم اصلی و تعدادی زیرتم دسته بندی شد و راهکارهای عمده پیشنهادی برای کاهش رفتارهای خطرناک رانندگی, برگزاری جلسات آموزشی مداوم, اصلاح وضع خیابان ها, نظارت بیشتر پلیس بر رانندگی آنها و استفاده از سرپرستان خطوط به عنوان افراد تاثیرگذار بر رانندگان تاکسی بود.نتیجه گیری: تعیین رفتارهای خطرناک شایع تر رانندگی, توجه به نظرات و دیدگاه های رانندگان وانتخاب گروه های رانندگان بر اساس معیارهای تاثیرگذار بر رفتار آنها, می تواند اثربخشی مداخلات را برای کاهش رفتارهای خطرناک رانندگی به دنبال داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ملکی، مصطفی، محمدی، سخاوت، شریعتی نیا، صدیقه، شمس، محسن، عابدی راد، علی، نصیری، راضیه، کوهگرد، سجاد، اکاران، محمدجواد، کاظمی، فاطمه، زمانی، شهناز، و فرارویی، محمد. (1393). تعیین دیدگاه ها, نگرش و رفتارهای رانندگان تاکسی شهر یاسوج, گام اول در طراحی یک مداخله رفتاری مبتنی بر بازاریابی اجتماعی. ارمغان دانش، 19(2 (پی در پی 85))، 161-177. SID. https://sid.ir/paper/78003/fa

    Vancouver: کپی

    ملکی مصطفی، محمدی سخاوت، شریعتی نیا صدیقه، شمس محسن، عابدی راد علی، نصیری راضیه، کوهگرد سجاد، اکاران محمدجواد، کاظمی فاطمه، زمانی شهناز، فرارویی محمد. تعیین دیدگاه ها, نگرش و رفتارهای رانندگان تاکسی شهر یاسوج, گام اول در طراحی یک مداخله رفتاری مبتنی بر بازاریابی اجتماعی. ارمغان دانش[Internet]. 1393؛19(2 (پی در پی 85)):161-177. Available from: https://sid.ir/paper/78003/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی ملکی، سخاوت محمدی، صدیقه شریعتی نیا، محسن شمس، علی عابدی راد، راضیه نصیری، سجاد کوهگرد، محمدجواد اکاران، فاطمه کاظمی، شهناز زمانی، و محمد فرارویی، “تعیین دیدگاه ها, نگرش و رفتارهای رانندگان تاکسی شهر یاسوج, گام اول در طراحی یک مداخله رفتاری مبتنی بر بازاریابی اجتماعی،” ارمغان دانش، vol. 19، no. 2 (پی در پی 85)، pp. 161–177، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/78003/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button