مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,226
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

951
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر حساسیت اضطرابی و راهبردهای تنظیم هیجان دانش آموزان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 591 | صفحه پایان 607

چکیده

 زمینه و هدف: مدل طرحواره های هیجانی بر نقش ارزیابی و تفسیر علایم اضطرابی و راهبردهای تنظیم هیجان در اختلالات اضطرابی تأکید زیادی دارد. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر حساسیت اضطرابی و راهبردهای تنظیم هیجان در دانش آموزان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی صورت گرفت. روش بررسی: طرح پژوهش به صورت آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر نوجوانان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1396-1395 در مدارس متوسطه شهرستان دلفان بودند. نمونه گیری در دو مرحله تصادفی و مبتنی بر هدف انجام شد. به این ترتیب که 32 نفر از دانش آموزان دارای نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی به روش غربال گری و با توجه به نقطه برش پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور و معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. از پرسشنامه های اضطراب اجتماعی کانور (SPIN) به همراه مصاحبه بالینی به عنوان ابزار غربالگری و از پرسشنامه های حساسیت اضطرابی (ASI) و تنظیم هیجان (ERQ) برای گردآوری داده ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. در مرحله بعد افراد گروه آزمایشی در فرآیند اصلی مداخله طرحواره درمانی هیجانی که طی 10 جلسه 90 دقیقه ای توسط دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی اجرا شد, شرکت نمودند, در حالی که گروه کنترل چنین مداخله ای را دریافت نکرند. بعد از اتمام جلسات مداخله ای, هر دو گروه آزمایشی و کنترل در مرحله پس آزمون مورد سنجش قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نسخه 23 نرم افزار آماری SPSS و روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که در گروه آزمایشی در مرحله پس آزمون در مقایسه با گروه کنترل, میانگین نمرات حساسیت اضطرابی و راهبرد فرونشانی تنظیم هیجان به طور معناداری کاهش و میانگین نمرات راهبرد ارزیابی مجدد تنظیم هیجان به طور معناداری افزیش یافته است. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که طرحواره درمانی هیجانی می تواند به عنوان مداخله ای مؤثر برای کاهش علایم اختلال اضطراب اجتماعی و بهبود راهبردهای تنظیم هیجان در افراد دارای نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قدم پور، عزت اله، حسینی رمقانی، نسرین السادات، و مرادیانی گیزه رود، سیده خدیجه. (1397). اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر حساسیت اضطرابی و راهبردهای تنظیم هیجان دانش آموزان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی. ارمغان دانش، 23(5 (پی در پی 130) )، 591-607. SID. https://sid.ir/paper/78196/fa

    Vancouver: کپی

    قدم پور عزت اله، حسینی رمقانی نسرین السادات، مرادیانی گیزه رود سیده خدیجه. اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر حساسیت اضطرابی و راهبردهای تنظیم هیجان دانش آموزان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی. ارمغان دانش[Internet]. 1397؛23(5 (پی در پی 130) ):591-607. Available from: https://sid.ir/paper/78196/fa

    IEEE: کپی

    عزت اله قدم پور، نسرین السادات حسینی رمقانی، و سیده خدیجه مرادیانی گیزه رود، “اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر حساسیت اضطرابی و راهبردهای تنظیم هیجان دانش آموزان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی،” ارمغان دانش، vol. 23، no. 5 (پی در پی 130) ، pp. 591–607، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/78196/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button