Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

631
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

770
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی گروه درمانی فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحریف های شناختی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 86 | صفحه پایان 105

چکیده

 مقدمه این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی گروه درمانی فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحریف های شناختی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان انجام شد. مواد و روش ها روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی است که با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری 2 ماهه اجرا شده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 60 نفر از دانشجویان مبتلا به اضطراب اجتماعی داوطلب شرکت در مداخله بودند, که به روش نمونه گیری تصادفی از بین 1500 نفر دانشجویان بر اساس نمرات اضطراب اجتماعی و مصاحبه بالینی ساختار یافته انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه؛ درمان فراشناختی, درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و گروه گواه گمارده شدند. آزمودنی های گروه آزمایشی درمان فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را به صورت گروهی در 10 جلسه دریافت کردند. هر سه گروه در مرحله پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری به پرسشنامه اضطراب اجتماعی واتسون و فرند (1969) و تحریف های شناختی حمام چی و همکاران (2004) پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از از روش تحلیل کوواریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نتایج نشان داد که گروه درمانی فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحریف های شناختی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان اثربخش هستند (001/0≥ P). همچنین نتایج در مرحله پیگیری حفظ شدند. بحث و نتیجه گیری با توجه به نتایج به دست آمده می توان از این مداخله ها در کنار درمان دارویی و دیگر درمان های مبتنی بر شواهد برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به عنوان روش های درمانی مفید و مکمل استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ویس کرمی، حسنعلی، خدایی، سجاد، و غضنفری، فیروزه. (1398). مقایسه اثربخشی گروه درمانی فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحریف های شناختی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان. یافته، 21(4 (پیاپی 82) )، 86-105. SID. https://sid.ir/paper/79835/fa

    Vancouver: کپی

    ویس کرمی حسنعلی، خدایی سجاد، غضنفری فیروزه. مقایسه اثربخشی گروه درمانی فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحریف های شناختی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان. یافته[Internet]. 1398؛21(4 (پیاپی 82) ):86-105. Available from: https://sid.ir/paper/79835/fa

    IEEE: کپی

    حسنعلی ویس کرمی، سجاد خدایی، و فیروزه غضنفری، “مقایسه اثربخشی گروه درمانی فراشناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحریف های شناختی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان،” یافته، vol. 21، no. 4 (پیاپی 82) ، pp. 86–105، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/79835/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا