مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,997
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,538
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازشناسی مفهوم مدرسه از منظر نومفهوم گرایان و ارتباط آن با سلامت روان

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 52

چکیده

 زمینه و هدف: نومفهوم گرایی, نوعی روش اندیشدن منتقدانه درباره تعلیم و تربیت است که در این مقاله ضمن واکاوی مفهوم مدرسه با هدف نقش مدرسه بر سلامت روان دانش آموزان, از منظر همین منتقدان بررسی شده است.مواد و روش ها: در این مطالعه که به روش مروری-تحلیلی انجام گرفته است, ابتدا به منظور پی بردن به مفهوم مدرسه از دیدگاه نومفهوم گرایان, کتاب ها و سایر منابع الکترونیکی موجود, واکاوی و مرور شده و سپس به شیوه تحلیلی, ارتباط آن با سلامت روان دانش آموزان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.یافته ها: یافته ها نشان داده افرادی که از سلامت روانی برخوردارند, دارای ویژگی هایی چون: خودگسترش یافته, توانایی تعامل با دیگران, خلاقیت و آفرینندگی, مشارکت فعال در زندگی و قادر به هدایت زندگی خود می باشند, درحالی که در مدرسه از نظر نومفهوم گرایان احساس معنا, زیبایی, دوستی و شگفتی در تکرار وظایف کلیشه ای مدرسه گم شده است و فرد همچون عنصری آماری بر اساس موفقیت و شکست تعریف می شود. حال آن که برای ایجاد سلامت روان باید انگیزه ها, علائق, نیازها, نگرش ها و تجارب دانش آموزان در نظر قرار گیرد.نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که گاه محیط های آموزشی مدارس و دانشگاه ها, به زعم نومفهوم گراها, نه تنها باعث سلامت روان نمی شود؛ بلکه تهدیدکننده سلامت روان نیز هست. چرا که شیوه های نامناسب, محتواها و برخوردهای نادرست باعث اضطراب, نگرانی, ناامنی و فشار روانی می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بینش، مرتضی، کشتی آرای، نرگس، یوسفی، علیرضا، و یارمحمدیان، محمدحسین. (1393). بازشناسی مفهوم مدرسه از منظر نومفهوم گرایان و ارتباط آن با سلامت روان. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 21(1)، 43-52. SID. https://sid.ir/paper/81726/fa

    Vancouver: کپی

    بینش مرتضی، کشتی آرای نرگس، یوسفی علیرضا، یارمحمدیان محمدحسین. بازشناسی مفهوم مدرسه از منظر نومفهوم گرایان و ارتباط آن با سلامت روان. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1393؛21(1):43-52. Available from: https://sid.ir/paper/81726/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی بینش، نرگس کشتی آرای، علیرضا یوسفی، و محمدحسین یارمحمدیان، “بازشناسی مفهوم مدرسه از منظر نومفهوم گرایان و ارتباط آن با سلامت روان،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 21، no. 1، pp. 43–52، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/81726/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button