مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,208
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

843
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی آلودگی صوتی ناشی از ترافیک و ارائه راهکارهای کنترلی: مطالعه موردی در شهر قم

صفحات

 صفحه شروع 600 | صفحه پایان 607

کلیدواژه

تراز آلودگی صدا (NPL)Q2
شاخص صدای ترافیک (TNI)Q2

چکیده

 اهداف: آلودگی صوتی در مناطق شهری به عنوان یکی از مشکلات اصلی شناخته شده و به منظور پیشگیری از اثرات مخرب, سنجش آن در شهرها امری ضروری است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین شاخص های آلودگی صوتی شهر قم انجام شده است.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی که در دوازده ایستگاه پرترافیک منتخب در سطح شهر قم در فصول پاییز و زمستان سال 1391 انجام گرفت, تراز صدا با استفاده از دستگاه صداسنج مدل  CEL=320و در هر کدام از ایستگاه ها طبق استاندارد 1996ISO, تراز معادل صوت 15 دقیقه ای, به مدت 7 روز و در هر روز 27 بار سنجیده شد. در این مدت خودروهای عبوری شمارش و در پایان شاخص های NPL و TNI محاسبه شد. داده ها با استفاده از نسخه 18 نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل شد. برای مقایسه میانگین تراز معادل صوت با مقدار ثابت استاندارد از آزمون تی یک نمونه ای در سطح معناداری 0.05 استفاده شد.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد میانگین تراز معادل صوت در کل ایستگاه های اندازه گیری شده بالاتر از حد مجاز است (P<0.05). همچنین بیشترین و کمترین تراز به ترتیب مربوط به ایستگاه های میدان مطهری با 92.6 دسی بل و چهارراه بازار با 50.1 دسی بل بود. بیشترین مقدار شاخص NPL و TNI مربوط به ایستگاه میدان جانبازان بود. میزان آلودگی صوتی ایستگاه ها, عصرها بیشتر و صبح ها کمتر بود. همچنین بین میزان تراکم وسایل نقلیه موتوری و تراز معادل صوت ارتباط آماری معناداری وجود دارد (P<0.05).نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده, برای کنترل آلودگی صوتی ناشی از ترافیک باید در اسرع وقت اقدامات لازم انجام شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    یاری، احمدرضا، دژدار، بهروز، کوهپایی، علیرضا، ابراهیمی، علی، مشکوری، علیرضا، محمدی، محمدجواد، و ارسنگ جنگ، شهرام. (1395). ارزیابی آلودگی صوتی ناشی از ترافیک و ارائه راهکارهای کنترلی: مطالعه موردی در شهر قم. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 23(4)، 600-607. SID. https://sid.ir/paper/82189/fa

    Vancouver: کپی

    یاری احمدرضا، دژدار بهروز، کوهپایی علیرضا، ابراهیمی علی، مشکوری علیرضا، محمدی محمدجواد، ارسنگ جنگ شهرام. ارزیابی آلودگی صوتی ناشی از ترافیک و ارائه راهکارهای کنترلی: مطالعه موردی در شهر قم. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1395؛23(4):600-607. Available from: https://sid.ir/paper/82189/fa

    IEEE: کپی

    احمدرضا یاری، بهروز دژدار، علیرضا کوهپایی، علی ابراهیمی، علیرضا مشکوری، محمدجواد محمدی، و شهرام ارسنگ جنگ، “ارزیابی آلودگی صوتی ناشی از ترافیک و ارائه راهکارهای کنترلی: مطالعه موردی در شهر قم،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 23، no. 4، pp. 600–607، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82189/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button