مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,009
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

250
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اسناد تعدیل کننده رابطه باور به دنیای عادلانه با واکنش پرخاشگرانه دانش آموزان دختر

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 12

چکیده

 هدف: بررسی نقش تعدیل کننده اسناد در رابطه باور به دنیای عادلانه و واکنش پرخاشگرانه در دانش آموزان دختر.روش: جامعه آماری پژوهش شامل دختران یک هنرستان در شهر اصفهان (360 نفر) بود که از بین آنها 180 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در سه موقعیت اسنادی خصمانه, دوستانه و مبهم (هر گروه 60 نفر) جای داده شدند. اسناددهی دانش آموزان هر سه گروه برحسب سه سناریوی موقعیتی دستکاری شد. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: مقیاس باور به دنیای عادلانه برای خود (هشت سووال), مقیاس باور به دنیای عادلانه برای دیگران (هشت سووال), دردسرآفرینی (سه سووال ), واکنش پرخاشگرانه (دوسووال) و پرسشنامه مطلوب نمایی اجتماعی (شش سووال). برای وارد کردن متغیر اسناد موقعیتی (خصمانه, دوستانه, و مبهم) به تحلیل ها از کدگذاری متضاد استفاده شد. یافته های پرسشنامه های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی تحلیل شدند.یافته ها: شواهد حاصل از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی نشان دادند که متغیر اسناد موقعیتی (خصمانه =1, دوستانه=1- و مبهم=0) و دردسرآفرینی (پایین و بالا) قادرند رابطه میان باور به دنیای عادلانه برای خود و دیگران و واکنش پرخاشگرانه را تعدیل کنند. شواهد رگرسیون های جداگانه برای دردسرآفرینی پایین و بالا, برحسب سه موقعیت خصمانه, دوستانه و مبهم حاکی از آن بود که در دردسرآفرینی زیاد, باور به دنیای عادلانه برای خود و دیگران با واکنش پرخاشگرانه در گروه اسناد خصمانه رابطه مثبت دارد, ولی در دردسر آفرینی پایین و موقعیت دوستانه و مبهم این روابط منفی هستند.نتیجه گیری: اسناد از زمره عناصر شناختی است که واکنش افراد را به موقعیت های مختلف تعیین می کند. به ویژه وقتی که به خصومت و عمدی بودن رفتار فردی که باعث ناکامی شده اسناددهی می شود, باورهایی نظیر باور به دنیای عادلانه, در خدمت نوع اسناددهی و ویژگی های فردی افراد, نقش دوگانه و متضاد می یابند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

گل پرور، محسن، و واثقی، زهرا. (1389). اسناد تعدیل کننده رابطه باور به دنیای عادلانه با واکنش پرخاشگرانه دانش آموزان دختر. تازه های علوم شناختی، 12(4 (مسلسل 48))، 1-12. SID. https://sid.ir/paper/82821/fa

Vancouver: کپی

گل پرور محسن، واثقی زهرا. اسناد تعدیل کننده رابطه باور به دنیای عادلانه با واکنش پرخاشگرانه دانش آموزان دختر. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1389؛12(4 (مسلسل 48)):1-12. Available from: https://sid.ir/paper/82821/fa

IEEE: کپی

محسن گل پرور، و زهرا واثقی، “اسناد تعدیل کننده رابطه باور به دنیای عادلانه با واکنش پرخاشگرانه دانش آموزان دختر،” تازه های علوم شناختی، vol. 12، no. 4 (مسلسل 48)، pp. 1–12، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82821/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button