Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,435
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

547
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر صدای پس زمینه ای بر درک شنیداری در زبان دوم (انگلیسی) با تاکید بر ویژگی های صدا

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 66

چکیده

 تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر صدای پس زمینه ای بر درک شنیداری زبان آموزان و نیز بررسی نقش ماهیت صدا در این تأثیرگذاری انجام شد. دربارۀ نقش ماهیت صدا, سه ویژگی از مجموعه ویژگی های آن مورد مطالعه قرار گرفت. این سه ویژگی عبارت بودند از: کلامی یا غیرکلامی بودن صدا (یعنی این که صدا صدای انسان باشد یا غیر انسان), معنادار یا بی معنا بودن صدا (یعنی این که صدای کلامی برای زبان آموزان قابل فهم باشد یا خیر) و این که صدای معنادار به زبان مادری زبان آموزان باشد یا به زبانی که در حال فراگیری آنند. برای پیشبرد این اهداف, ده متن از طریق یک نوار صوتی به زبان آموزان شرکت کننده در تحقیق ارائه شد. دو متن از این ده متن بدون صدا (یعنی کاملاً واضح) بودند و هشت متن دیگر در پس زمینه خود صدا داشتند. این صدا یا پارازیت رادیویی (به عنوان جایگزین صدای سفید که صدای غیر کلامی استاندارد محسوب می شود) بود و یا صدای کلامی به زبان روسی به عنوان صدای بی معنا و کاملاً ناآشنا), زبان انگلیسی (به عنوان زبان دوم زبان آموزان) یا زبان فارسی (به عنوان زبان مادری زبان آموزان). تحلیل آماری داده ها نشان داد که صدای پس زمینه ای تأثیر منفی عمده ای بر درک شنیداری زبان آموزان دارد. هم چنین مشخص شد که تأثیر منفی صدای غیرکلامی بیشتر از صدای کلامی است. از سوی دیگر, معنای صدا به لحاظ آماری نقش چندانی در تأثیرگذاری منفی بر درک شنیداری نداشت, و سرانجام آن که صداهای زبان مادری و زبان دوم تأثیر منفی یکسانی بر درک شنیداری زبان آموزان داشتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معرفت، حمیده، و سلیمانی، محمود. (1382). بررسی تاثیر صدای پس زمینه ای بر درک شنیداری در زبان دوم (انگلیسی) با تاکید بر ویژگی های صدا. پژوهش زبان های خارجی، -(14)، 47-66. SID. https://sid.ir/paper/83297/fa

    Vancouver: کپی

    معرفت حمیده، سلیمانی محمود. بررسی تاثیر صدای پس زمینه ای بر درک شنیداری در زبان دوم (انگلیسی) با تاکید بر ویژگی های صدا. پژوهش زبان های خارجی[Internet]. 1382؛-(14):47-66. Available from: https://sid.ir/paper/83297/fa

    IEEE: کپی

    حمیده معرفت، و محمود سلیمانی، “بررسی تاثیر صدای پس زمینه ای بر درک شنیداری در زبان دوم (انگلیسی) با تاکید بر ویژگی های صدا،” پژوهش زبان های خارجی، vol. -، no. 14، pp. 47–66، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83297/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا