مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,888
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

795
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رشد درک شنیداری - کلامی در کودکان بهنجار 5-2 ساله فارسی زبان تهران

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 70

چکیده

 زمینه و هدف: برای ردیابی اختلالات رشد درک شنیداری ـ کلامی, شناخت هنجارهای رشد درک کلامی ضروری است. بنابراین در تحقیق حاضر رشد درک شنیداری واژگان در کودکان فارسی زبان تهران بررسی شد.روش بررسی: در این تحقیق مقطعی توصیفی ـ تحلیلی, ابتدا درک کلامی 4 کودک بهنجار 2 تا 5 ساله مشاهده شد و مجموعه ای از واژگان درک شده به دست آمد که به اسم, فعل و صفت طبقه بندی شد. سپس آزمایه درک شنیداری ـ کلامی در دو بخش مصداق های عینی و مقوله معنایی واژه ها تهیه گردید. آزمایه روی 30 نفر از کودکان بهنجار 2 تا 5 سال در مهد کودک هایی از مناطق جنوب, شمال و مرکز تهران, که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند, اجرا شد. میانگین پاسخ های صحیح آزمودنی ها محاسبه و تحلیل آماری گردید.یافته ها: بین رشد درک شنیداری ـ کلامی و افزایش سن, همبستگی مثبت و بالایی وجود داشت (p=0.001, r=0.804) درک مصداق های عینی و مقوله معنایی کودکان 3-2 ساله نسبت به دو گروه 4-3 و 5-4 ساله پایین تر بود که این تفاوت, معنی دار محسوب می شد (p>0.05), مقایسه مقوله های اسم, صفت و فعل در گروه های سنی تفاوت معنی دار نشان نداد (p>0.05), اما بین درک مصداق های عینی و مقوله معنایی کلمات در تمام گروه ها تفاوت معنی دار دیده شد (p<0.05).نتیجه گیری: در گروه های مختلف سنی کودکان طبیعی 2 تا 5 سال, تفاوت آشکاری بین رشد درک اسامی, صفات و افعال دیده نمی شود. رشد درک مقوله های معنایی کندتر از رشد درک مصداق های عینی کلمات است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    یادگاری، فریبا، شیرازی، طاهره سیما، و مهدی پورشهریور، نیره. (1389). بررسی رشد درک شنیداری - کلامی در کودکان بهنجار 5-2 ساله فارسی زبان تهران. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 19(1 (پیاپی 33))، 63-70. SID. https://sid.ir/paper/106248/fa

    Vancouver: کپی

    یادگاری فریبا، شیرازی طاهره سیما، مهدی پورشهریور نیره. بررسی رشد درک شنیداری - کلامی در کودکان بهنجار 5-2 ساله فارسی زبان تهران. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1389؛19(1 (پیاپی 33)):63-70. Available from: https://sid.ir/paper/106248/fa

    IEEE: کپی

    فریبا یادگاری، طاهره سیما شیرازی، و نیره مهدی پورشهریور، “بررسی رشد درک شنیداری - کلامی در کودکان بهنجار 5-2 ساله فارسی زبان تهران،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 19، no. 1 (پیاپی 33)، pp. 63–70، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106248/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button