مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,209
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

719
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر ملاتونین و لوزیندول بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی تیمار شده با تاریکی

صفحات

 صفحه شروع 10 | صفحه پایان 16

چکیده

 زمینه و هدف: طی دوره بحرانی رشد, تکامل وابسته به تجربه حسی تاثیر عمیقی بر شکل گیری و عملکرد صحیح سیستم عصبی پستانداران می گذارد. هدف از انجام این مطالعه بررسی آثار متقابل ملاتونین, آنتاگونیست آن, لوزیندول و تیمار تاریکی بر فرآیندهای یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی با استفاده از ماز آبی موریس(Morris Water Maze) است.مواد و روش کار: این مطالعه تجربی روی 60 سر موش صحرایی نر 45 روزه ن‍ژاد ویستار که به طور تصادفی در دو گروه توزیع شده بودند, انجام شد. حیوانات گروه شاهد دوره های 12 ساعته تاریکی و روشنایی را تجربه کردند و گروه آزمون در تاریکی کامل رشد یافتند. هر گروه به سه زیر گروه کنترل, دریافت کننده ملاتونین و دریافت کننده لوزیندول تقسیم شد. با استفاده از ماز آبی روند یادگیری و تثبیت حافظه حیوانات به مدت 5 شب و هر شب 4 جلسه بررسی شد.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان می دهند که در مرحله یادگیری حیوانات محروم از روشنایی نسبت به گروه شاهد زمان بیشتری را برای یافتن سکو سپری کرده اند (P=0.011). هم چنین ملاتونین باعث افزایش این زمان در موش های شاهد می گردد (P=0.012). تیمار تاریکی و ملاتونین بر تثبیت حافظه این حیوانات بی تاثیر است و لوزیندول باعث می شود موش های شاهد زمان کمتری را در ربع هدف بگذرانند (P=0.009).نتیجه گیری: تیمار تاریکی باعث ایجاد اختلال در روند یادگیری فضایی موش های صحرایی می شود و نیز ملاتونین یادگیری فضایی حیوانات کنترل را با مشکل مواجه می کند. هیچ کدام از دو مداخله فوق بر روند تثبیت حافظه موثر نیستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلامی، محمود، حمیدی، غلامعلی، و طلایی زواره، سیدعلیرضا. (1390). اثر ملاتونین و لوزیندول بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی تیمار شده با تاریکی. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان (طبیب شرق) zahedan journal of research in medical sciences، 13(1)، 10-16. SID. https://sid.ir/paper/84627/fa

    Vancouver: کپی

    سلامی محمود، حمیدی غلامعلی، طلایی زواره سیدعلیرضا. اثر ملاتونین و لوزیندول بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی تیمار شده با تاریکی. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان (طبیب شرق) zahedan journal of research in medical sciences[Internet]. 1390؛13(1):10-16. Available from: https://sid.ir/paper/84627/fa

    IEEE: کپی

    محمود سلامی، غلامعلی حمیدی، و سیدعلیرضا طلایی زواره، “اثر ملاتونین و لوزیندول بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی تیمار شده با تاریکی،” مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان (طبیب شرق) zahedan journal of research in medical sciences، vol. 13، no. 1، pp. 10–16، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/84627/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button