مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,640
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

918
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ترویج زایمان طبیعی در زنان باردار شکم اول: کاربردی از بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت

صفحات

 صفحه شروع 110 | صفحه پایان 120

چکیده

 زمینه و هدف: 48% از زایمان ها در ایران به روش سزارین انجام می شود که بسیار بالاتر از مقدار توصیه شده سازمان بهداشت جهانی است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله مبتنی بر الگوی بازاریابی اجتماعی در کاهش قصد سزارین زنان باردار شکم اول انجام شد.روش کار: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی در عرصه بود که گروه هدف آن 39 نفر از زنان باردار شکم اولی بود که قصد سزارین داشتند و در شروع مطالعه در ماه حاملگی سوم و چهارم بودند. برای دستیابی به اجزای آمیزه بازاریابی اجتماعی پژوهش تکوینی انجام شد. بر اساس نتایج حاصل از آن مداخله طراحی و در زنان گروه هدف پیش آزمون و اصلاحات لازم انجام شد. مداخله به مدت یک ماه اجرا شد و اثربخشی آن حداقل یک ماه بعد بر اساس آزمون نسبت یک دامنه ارزیابی شد.نتایج: میانگین سنی زنان باردار 25.82 سال بود. 38.5% از زنان مورد مطالعه دارای تحصیلات دیپلم و پایین تر و 61.5% دارای تحصیلات دانشگاهی بودند. یک ماه بعد از اجرای مداخله قصد 30 نفر از زنان باردار به طور معنی دار تغییر کرد (p=0.01).نتیجه گیری: الگوی مخاطب محور بازاریابی اجتماعی یک چارچوب علمی و اثربخش را در طراحی, اجرا و ارزشیابی مداخلات کاهش قصد سزارین فراهم می کند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ملکی، مصطفی، موسوی زاده، علی، پرهیزکار، سعادت، و شمس، محسن. (1396). ترویج زایمان طبیعی در زنان باردار شکم اول: کاربردی از بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 15(2)، 110-120. SID. https://sid.ir/paper/84888/fa

Vancouver: کپی

ملکی مصطفی، موسوی زاده علی، پرهیزکار سعادت، شمس محسن. ترویج زایمان طبیعی در زنان باردار شکم اول: کاربردی از بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی[Internet]. 1396؛15(2):110-120. Available from: https://sid.ir/paper/84888/fa

IEEE: کپی

مصطفی ملکی، علی موسوی زاده، سعادت پرهیزکار، و محسن شمس، “ترویج زایمان طبیعی در زنان باردار شکم اول: کاربردی از بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت،” مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، vol. 15، no. 2، pp. 110–120، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/84888/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا