مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,225
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

326
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثرات ساختار بازار بر نوآوری و تحقیق و توسعه در صنایع کارخانه ای ایران

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 25

چکیده

 هدف تحقیق حاضر, بررسی اثرات ساختار بازار بر نوآوری و تحقیق و توسعه در صنایع کارخانه ای ایران است. برای این منظور داده های ترکیبی صنایع کارخانه ای ایران بر اساس طبقه بندی استاندارد بین المللی فعالیت های صنعتی (ISIC) جمع آوری و با استفاده از سیستم معادلات همزمان و روش حداقل مربعات دو مرحله ای با جزء خطا (EC2SLS), اثرات متقابل سطح تمرکز, نوآوری و تحقیق و توسعه, تبلیغات و سودآوری در رشته فعالیت های مختلف صنعتی, طی سال های 1386- 1375 مورد ارزیابی قرار گرفته است.در مجموع, نتایج تحقیق نشان می دهد که سطح تمرکز, اثرات معناداری بر سطح نوآوری و تحقیق و توسعه در صنایع کارخانه ای ایران داشته و رابطه U معکوس میان سطح تمرکز و نوآوری و تحقیق و توسعه برقرار است. همچنین, با افزایش سودآوری, از سطح تحقیق و توسعه این صنایع کاسته شده است. بررسی عوامل موثر بر ساختار صنایع کارخانه ای نشان می دهد که اگر چه سطح نوآوری و تحقیق و توسعه بر ساختار این صنایع موثر نبوده است, اما سودآوری و عملکرد برتر بنگاه ها عاملی موثر بر سطح تمرکز آنها و نیز تبلیغات از دیگر پارامترهای موثر بر این ساختار بوده است.برآورد پارامترهای اثرگذار بر سودآوری رشته فعالیت های صنعتی, نشان از عدم تاثیرگذاری پارامتر ساختاری تمرکز و رفتار نوآورانه و تحقیق و توسعه بر عملکرد صنایع دارد. نتایج تخمین معادله تبلیغات نیز نشان می دهد که افزایش تمرکز بازاری باعث کاهش سطح تبلیغات شده, اما رفتار نوآورانه بنگاه ها سطح تبلیغات آنها را افزایش داده است. از طرف دیگر, اثرات تاخیری و انباشته شده تحقیق و توسعه, وجود رابطه U معکوس میان سطح تمرکز و تحقیق و توسعه را مورد تایید قرار می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خدادادکاشی، فرهاد، زراء نژاد، منصور، و یوسفی حاجی آباد، رضا. (1392). بررسی اثرات ساختار بازار بر نوآوری و تحقیق و توسعه در صنایع کارخانه ای ایران. پژوهش های رشد و توسعه پایدار (پژوهشهای اقتصادی)، 13(4)، 1-25. SID. https://sid.ir/paper/86677/fa

    Vancouver: کپی

    خدادادکاشی فرهاد، زراء نژاد منصور، یوسفی حاجی آباد رضا. بررسی اثرات ساختار بازار بر نوآوری و تحقیق و توسعه در صنایع کارخانه ای ایران. پژوهش های رشد و توسعه پایدار (پژوهشهای اقتصادی)[Internet]. 1392؛13(4):1-25. Available from: https://sid.ir/paper/86677/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد خدادادکاشی، منصور زراء نژاد، و رضا یوسفی حاجی آباد، “بررسی اثرات ساختار بازار بر نوآوری و تحقیق و توسعه در صنایع کارخانه ای ایران،” پژوهش های رشد و توسعه پایدار (پژوهشهای اقتصادی)، vol. 13، no. 4، pp. 1–25، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86677/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button