مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,858
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,081
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خلاقیت از منظر معرفت شناسی ملاصدرا و دلالت های تربیتی آن (با تاکید بر حوزه اصول و روش)

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 125

کلیدواژه

چکیده

خلاقیت, به عنوان یکی از جلوه های عالی اندیشه انسان, در جهان امروز اهمیت بسیاری دارد. فلاسفه اسلامی برای خیال ورزی و خلاقیت اهمیت والایی قایل شده اند. در این میان ملاصدرا بنیانگذار حکمت متعالیه به عنوان فیلسوفی که در فرهنگ ایران رشد و نضج یافته است, نظریات نو و خلاقانه ای دارد, که می تواند پاسخگوی بسیاری از مسائل دینی و تربیتی حاضر باشد. هدف از این تحقیق بررسی خلاقیت از دیدگاه ملاصدرا و استنباط دلالت های تربیتی در حوزه اصول و روش برای پرورش خلاقیت می باشد. و با رویکردی تربیتی به فلسفه ملاصدرا در حوزه معرفت شناسی توجه شده است؛ از روش تحلیلی - استنباطی استفاده شد و در بخش یافته ها با توجه به مبانی معرفت شناسی ملاصدرا در هفت مبنای 1. مساوقت علم و وجود؛ 2. اتحاد عالم با معلوم؛ 3. پویایی شناخت انسان؛ 4. وجود ذهنی؛ 5. عوالم انسان؛ 6. عالم خیال؛ 7. خیال فرارونده و خیال انحطاطی اصول و روش هایی برای پرورش خلاقیت استنباط شد. در قلمرو اصول, آفرینشگری, تفاوت های فردی, نو کردن مدام شناخت, شکوفایی نیروهای آدمی, استعلا, توجه به عوالم انسان, تهذیب خیال از نابسامانی ها به عنوان اصول و قواعد راهنمای عمل استخراج شد و به تبع آنها روش های رویاپردازی, الهام گیری از طبیعت, تحریک عواطف متربیان, خیالی, پذیرا بودن تجربیات نو, پالایش نفس, غور در باطن, پرورش ذوق هنری تعالی یافته, رویاپردازی, تجسم یک صورت خیالی استنباط شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، افضل السادات، و محمودی، نورالدین. (1389). خلاقیت از منظر معرفت شناسی ملاصدرا و دلالت های تربیتی آن (با تاکید بر حوزه اصول و روش). اندیشه های نوین تربیتی، 6(2)، 91-125. SID. https://sid.ir/paper/86752/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی افضل السادات، محمودی نورالدین. خلاقیت از منظر معرفت شناسی ملاصدرا و دلالت های تربیتی آن (با تاکید بر حوزه اصول و روش). اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1389؛6(2):91-125. Available from: https://sid.ir/paper/86752/fa

    IEEE: کپی

    افضل السادات حسینی، و نورالدین محمودی، “خلاقیت از منظر معرفت شناسی ملاصدرا و دلالت های تربیتی آن (با تاکید بر حوزه اصول و روش)،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 6، no. 2، pp. 91–125، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86752/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button