Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,415
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,233
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ذهنیت فلسفی و نگرش به روش های تدریس فعال در میان معلمان ریاضی (مقطع راهنمایی)

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 93

چکیده

 امروزه نظام های آموزشی هم خود را عمدتا به انتقال معلومات و مهارت ها معطوف داشته اند و حال آنکه نخستین رسالت نظام های آموزشی, آموزش «چگونه فکر کردن» است. از آنجا که پرورش قوه تفکر, منوط به قدرت اندیشه و ذهنیت فلسفی معلمان و نیز شیوه تدریس آنها است, پژوهش حاضر درصدد است تا نخست ذهنیت فلسفی معلمان را بسنجد سپس ارتباط هر یک از ابعاد سه گانه ذهنیت فلسفی معلمان (تعمق, جامعیت و انعطاف پذیری) را با نگرش آنها نسبت به روش های تدریس فعال بررسی کند. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه دبیران ریاضی مدارس راهنمایی دخترانه شهر اصفهان (216 نفر) بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 88 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه پیش ساخته ذهنیت فلسفی و نیز پرسشنامه محقق ساخته نگرش سنجش روش های تدریس فعال است. روایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ محاسبه شد. این ضریب برای پرسشنامه ذهنیت فلسفی 84% و برای پرسشنامه نگرش به روش های تدریس فعال 77% به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح توصیفی با استفاده از مشخصه های آمار توصیفی و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی, آزمون تی تک متغیره و رگرسیون چندگانه استفاده شد. بر طبق نتایج بین ذهنیت فلسفی و نگرش به روش های تدریس رابطه معنادار در سطح 0.01 وجود دارد. بین ابعاد ذهنیت فلسفی, بعد جامعیت بامیانگین 4.136 سطح بالاتری را نسبت به دو بعد تعمق و انعطاف پذیری در میان معلمان به خود اختصاص داد. همچنین بین هریک از ابعاد جامعیت, تعمق و انعطاف پذیری ذهنیت فلسفی و نگرش به روش های تدریس فعال رابطه معنادار وجود دارد, اما رابطه بین بعد انعطاف پذیری و نگرش به روش های حل مساله, اکتشافی و پروژه در مرتبه اول, قراردارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سخنور، ناهید، و ماهروزاده، طیبه. (1389). ذهنیت فلسفی و نگرش به روش های تدریس فعال در میان معلمان ریاضی (مقطع راهنمایی). اندیشه های نوین تربیتی، 6(3)، 67-93. SID. https://sid.ir/paper/86912/fa

    Vancouver: کپی

    سخنور ناهید، ماهروزاده طیبه. ذهنیت فلسفی و نگرش به روش های تدریس فعال در میان معلمان ریاضی (مقطع راهنمایی). اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1389؛6(3):67-93. Available from: https://sid.ir/paper/86912/fa

    IEEE: کپی

    ناهید سخنور، و طیبه ماهروزاده، “ذهنیت فلسفی و نگرش به روش های تدریس فعال در میان معلمان ریاضی (مقطع راهنمایی)،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 6، no. 3، pp. 67–93، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86912/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا