مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,467
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,564
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان همخوانی و هماهنگی بین سه برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده در برنامه جدید آموزش علوم دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 92

چکیده

 پژوهش حاضر میزان هماهنگی و همخوانی میان سه برنامه درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده علوم دوره ابتدایی را مورد مطالعه و بررسی قرار داده است.جامعه مورد مطالعه این پژوهش, اعضای شورای برنامه ریزی علوم, مدیران, معلمان و دانش آموزان مدارس ابتدایی در سراسر کشور بوده است. داده های مورد نیاز بر اساس مطالعه و تحلیل کلیه اسناد مربوطه به برنامه ریزی علوم, نظر سنجی از اعضای شورای برنامه ریزی علوم, مدیران, معلمان و دانش آموزان, اجرای آزمون و مشاهده صد کلاس درس علوم در شهر تهران گردآوری شده است.نتایج این پژوهش, ضمن ارایه تصویری روشن از برنامه درسی علوم در سه مرحله یاد شده حاکی از آن است, با آنکه برنامه درسی علوم, طراحی مناسبی دارد اما در مرحله اجرا با مشکلات بسیاری مانند ناکافی بودن آموزش معلمان, عدم دسترسی به امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای آموزش علوم و … رو به رو است.بر اساس بررسی نمرات دانش آموزان در طول سال تحصیلی و نتایج دو آزمون دانشی و عملکردی که در پایان سال تحصیلی به عمل آمد, گر چه اکثر دانش آموزان توانسته اند به اهداف برنامه قصد شده علوم (بالای 70 درصد و در حد خوب) دست یابند اما سهم دستیابی به اهداف دانشی بیشتر از اهداف نگرشی و عملکرد بوده و عملا 30 درصد هدف ها محقق نشده اند.با توجه به ماهیت عملی و تجربی علوم و تاکید عمده برنامه قصد شده بر رشد و توسعه مهارت های فرایندی و نگرش ها از یک سو و ضعف های مشاهده شده در اجرای برنامه و تحقق نیافتن بخشی از هدف ها از سوی دیگر, لازم است شورای برنامه ریزی علوم مدیران و معلمان با تلاش بیشتر, راهکارهای مناسب در زمینه کاهش ناهماهنگی ها و عدم تعادل های موجود در سه برنامه قصد شده, اجرا شده و کسب شده آموزش علوم دروه ابتدایی ارایه دهند. 

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

احمدی، غلامعلی. (1385). بررسی میزان همخوانی و هماهنگی بین سه برنامه درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده در برنامه جدید آموزش علوم دوره ابتدایی. تعلیم و تربیت، 22(2 (مسلسل 86))، 51-92. SID. https://sid.ir/paper/87683/fa

Vancouver: کپی

احمدی غلامعلی. بررسی میزان همخوانی و هماهنگی بین سه برنامه درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده در برنامه جدید آموزش علوم دوره ابتدایی. تعلیم و تربیت[Internet]. 1385؛22(2 (مسلسل 86)):51-92. Available from: https://sid.ir/paper/87683/fa

IEEE: کپی

غلامعلی احمدی، “بررسی میزان همخوانی و هماهنگی بین سه برنامه درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده در برنامه جدید آموزش علوم دوره ابتدایی،” تعلیم و تربیت، vol. 22، no. 2 (مسلسل 86)، pp. 51–92، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87683/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button