مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,890
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,669
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین نظریه اخلاق در فلسفه مدرن (کانت) و پست مدرن (فوکو) و نقد تطبیقی دلالتهای آن برای تربیت اخلاقی

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 164

چکیده

 به اعتقاد کانت عقل واحد است, اما اطلاقهای آن دو گونه اند که شامل عقل نظری و عقل عملی می شود که به زعم او منشا دستورات اخلاقی عقل عملی است؛ به عقیده او هر انسان به دلیل برخورداری از قوه عقل, احساس وظیفه اخلاقی می کند و عمل اخلاقی انجام می دهد. فوکو مخالف اخلاق عقل باور کانت است. از نظر او اخلاق مدرن متاثر از گفتمان است که ساختاری اجتماعی و زبانی دارد و ساخته و پرداخته صاحبان قدرت است. وی آزادی کانتی را نوعی توهم و فریب می داند و آن را اخلاق مقرراتی نام می نهد و در مقابل او معتقد به اخلاق زیبایی شناسانه است که نوعی اخلاق عملی است.رویکرد تربیت اخلاقی کانت (مدرن) عقل گرا و خردباور است. در دیدگاه او عقل انسانی به عنوان یک قاعده گزار مطلق و جهان شمول مورد توجه است, اما فوکو به عنوان فیلسوف پست مدرن مخالف کلیت, جهان شمولی و قاعده گزار بودن عقل است و تربیت اخلاقی مدنظر وی, تربیت محلی خاص و متفاوت و فاقد بنیانهای ثابت و جهانی است. کانت هدف تربیت اخلاقی را پرورش انسان آزاد می داند. فوکو نیز معتقد به آزادی اخلاقی است, اما نه از نوع کانتی؛ به عقیده او آزادی کانتی به دلیل پیروی از دستورالعمل و مقررات اخلاقی نوعی بردگی و محدودیت محسوب می شود. آزادی حقیقی را فرد باید خود به طریق درونی تجزیه کند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سجادی، سیدمهدی، و علی آبادی، ابوالفضل. (1387). تبیین نظریه اخلاق در فلسفه مدرن (کانت) و پست مدرن (فوکو) و نقد تطبیقی دلالتهای آن برای تربیت اخلاقی. تعلیم و تربیت، 24(1 (مسلسل 93))، 137-164. SID. https://sid.ir/paper/87727/fa

Vancouver: کپی

سجادی سیدمهدی، علی آبادی ابوالفضل. تبیین نظریه اخلاق در فلسفه مدرن (کانت) و پست مدرن (فوکو) و نقد تطبیقی دلالتهای آن برای تربیت اخلاقی. تعلیم و تربیت[Internet]. 1387؛24(1 (مسلسل 93)):137-164. Available from: https://sid.ir/paper/87727/fa

IEEE: کپی

سیدمهدی سجادی، و ابوالفضل علی آبادی، “تبیین نظریه اخلاق در فلسفه مدرن (کانت) و پست مدرن (فوکو) و نقد تطبیقی دلالتهای آن برای تربیت اخلاقی،” تعلیم و تربیت، vol. 24، no. 1 (مسلسل 93)، pp. 137–164، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87727/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button