مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,004
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

565
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: اصالت فلسفه علم کوون (عنوان عربی: اصالة فلسفة علم کوون)

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 110

کلیدواژه

انقلاب علمی (کلیدواژه عربی: فلسفة العلمQ3
النهضة العلمیة)Q3

چکیده

 چکیده فارسی:تامس کوون در 1962 نظریه ای اصیل در فلسفه علم ابراز داشت. اما صاحب نظرانی ادعا کرده اند که هیدگر آنچه را کوون «پارادایم», «علم متعارف» و «انقلاب علمی» می نامید, پیشتر گفته بود. مته متیکال بودن علم جدید, نیاز به جهانهای تفسیری و افق دانایی, مبانی ادعاهای قول هیدگر به پارادایم هستند. افکندن طرح جامع, مبنای اصلی قول او به علم متعارف است. مقاومت ناهنجاریها و بازنگری ریشه ای در مفاهیم بنیادین علم, مبانی قول او به انقلاب علمی است. ما تمام این ادعاها را رد می کنیم. پارادایم در آرا متاخر کوون دو معنای خاص و عام دارد. طرفداران تقدم هیدگر, معنای خاص را لحاظ نکرده اند. پارادایم به معنای عام شامل چهار جزء و وابسته به جامعه علمی است. در استدلال هر یک از طرفداران, تمام یا برخی از این اجزا لحاظ نشده اند و جامعه علمی محوریت ندارد. به نظر کوون در علم متعارف دانشمندان پازل حل می کنند؛ ولی به روایت طرفداران قول هیدگر به علم متعارف, کارهای دیگری در طول این دوره انجام می شود. به نظر کوون مقاومت مسائل ناهنجار برای رخداد انقلاب علمی کافی نیست؛ ولی به نظر طرفدار تقدم هیدگر, کافی است. نتیجه اینکه تنها شباهتهای کلی میان آرا هیدگر و کوون وجود دارد, که اختصاصی به هیدگر ندارد. و آرا فلسفه علمی کوون اصالت دارند.   چکیده عربی:فی عام 1962 المیلادی قام تومس کوون بطرح نظریته فی الفلسفة. یدعی مجموعة من المفکرین بان ما ذکره هیدگر حول ما اسماه کوون بالمعیار النموذجی و العلم المتعارف و الحرکة العلمیة هو اکثر و اشمل. یعتقد هیدگر بان الاسس التی یقوم علیها المعیار النموذجی هی اتجاه العلم الجدید نحو المنهجیة, الحاجة لعوالم تفسیر و أفق عقلانی, و من الاسس التی تستند علیه نظریته حول العلم المتعارف وضع تصمیم شامل, و اما الاسس التی یستند علیها رأیه حول الحرکة العلمیة فهی مکافحة کل ما هو شاذ و القیام بدراسة و تحلیل للمفاهیم الاساسیة للعلم بشکل دقیق. ان هذه الادعات بالنسبة لنا غیر مقبولة علی الاطلاق. و طبقا لاراء کوون الخیر یشتمل المعیار النموذجی علی معنی عام و آخر خاص. و یری القائلون بأسبقیة هیدگر بانه لم یأخذ المعنی الخاص بعین الاعتبار. یشتمل المعیار النموذجی بمعناه العام و الشامل علی اربعة اجزاء و له ارتباط بالمجامع العلمیة. و قد لوحظ بان کلا الطرفین قد اغفل عن بعض هذه الاجزاء او جمعیها علاوة علی عدم استناد استدلالهما الی الارتباط بالمجامع العلمیة. یعتقد کوون بأنه یمکن للمفکرین حل المسائل المعقدة بواسطه العلم المتعارف. اما مؤیدی نظرة هیدگر حول العلم المتعارف فانهم یذهبون الی ضرورة القیام باعمال اخری فی هذا السبیل. یری کوون بان مجرد مکافحة المسائل الشاذة لا یکفی لقیام نهضة علمیة, بینما یقول انصار هیدگر بکفایته. و الخلاصة فان هناک اوجه شبه عامة بین آراء هیدگر و کوون لاعلاقة لها بهیدگر. اما بالنسبة لاراء فلسفة العلم عند کوون فانها غیر اصیلة.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    میانداری، حسن. (1389). عنوان فارسی: اصالت فلسفه علم کوون (عنوان عربی: اصالة فلسفة علم کوون). روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، 16(62)، 89-110. SID. https://sid.ir/paper/88351/fa

    Vancouver: کپی

    میانداری حسن. عنوان فارسی: اصالت فلسفه علم کوون (عنوان عربی: اصالة فلسفة علم کوون). روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)[Internet]. 1389؛16(62):89-110. Available from: https://sid.ir/paper/88351/fa

    IEEE: کپی

    حسن میانداری، “عنوان فارسی: اصالت فلسفه علم کوون (عنوان عربی: اصالة فلسفة علم کوون)،” روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، vol. 16، no. 62، pp. 89–110، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88351/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button