مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,261
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

800
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش «برنامه تربیت سازنده» به مادران بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کم توجهی

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 40

چکیده

 مقدمه: آموزش برنامه تربیت سازنده به مادران در کاهش مشکلات رفتاری کودکان در مطالعات متعددی مورد تاکید قرار گرفته است. این مهم, در مورد اختلال بیش فعالی کم توجهی (ADHD) در ایران بررسی نشده است, لذا در این پژوهش با توجه به شیوع مساله به آن پرداختیم. روش کار: این کارآزمایی بالینی بر روی  60مادر مراجعه کننده (30 نفر مورد و 30 نفر شاهد) به درمانگاه کودک و نوجوان بیمارستان روزبه تهران که دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی کم توجهی در سنین 12-6 سال بودند, انجام شد. مادران هر دو گروه که از نظر برخی عوامل دموگرافیک همگن شده بودند, پرسش نامه های پژوهش را قبل از شروع جلسات و در پایان جلسه هشتم تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با روش آماری تحلیل واریانس با طرح اندازه گیری های مکرر تحلیل شدند. یافته ها: کاهش قابل توجه در علایم ADHD (بر اساس پرسش نامه کانرز و مقیاس نمره گذاری (ADHD در گروه مورد, نسبت به گروه شاهد مشاهده شد (P<0.001). تغییر کلی میانگین متغیرهای مربوط به مقیاس های فرزندپروری و نیز تفاوت در شاخص های افسردگی, اضطراب و فشار روانی در گروه مورد نسبت به گروه شاهد معنی دار بود (P<0.001). نتایج مربوط به مقیاس توانایی ها و مشکلات (SDQ) در تمام شاخص ها به جز مشکلات سلوک در گروه مورد نسبت به گروه شاهد به صورت معنی دار بهبودی نشان داد (P<0.001). نتیجه گیری: کاربرد «برنامه تربیت سازنده» در والدین کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کم توجهی در کاهش مشکلات رفتاری و افزایش توانایی های این کودکان موثر می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محرری، فاطمه، شهریور، زهرا، و تهرانی دوست، مهدی. (1388). تاثیر آموزش «برنامه تربیت سازنده» به مادران بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کم توجهی. اصول بهداشت روانی، 11(1 (پیاپی 41))، 31-40. SID. https://sid.ir/paper/88457/fa

    Vancouver: کپی

    محرری فاطمه، شهریور زهرا، تهرانی دوست مهدی. تاثیر آموزش «برنامه تربیت سازنده» به مادران بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کم توجهی. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1388؛11(1 (پیاپی 41)):31-40. Available from: https://sid.ir/paper/88457/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه محرری، زهرا شهریور، و مهدی تهرانی دوست، “تاثیر آموزش «برنامه تربیت سازنده» به مادران بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کم توجهی،” اصول بهداشت روانی، vol. 11، no. 1 (پیاپی 41)، pp. 31–40، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88457/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button