Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,145
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

772
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای بهزیستی دانشجویان دختر و پسر برحسب ارزیابی از هویت اجتماعی و هویت فردی

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 130

چکیده

 مقدمه: مطابق نظریه هویت  اجتماعی, مفهوم خود دارای دو جزء یعنی هویت فردی و هویت  اجتماعی است. براساس این نظریه, انسان تلاش می کند تا هویت اجتماعی مثبت را همچون هویت فردی مثبت حفظ و نگهداری کند. با وجود نظریه های متعددی که پیشنهاد می کند هویت های اجتماعی روی زندگی اعضای گروه اثرات مثبتی دارد, اما فقط اندک مطالعاتی در مورد رابطه بین هویت جمعی و بهزیستی صورت گرفته است.هدف: هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه هویت جمعی و فردی و نقش ارزیابی کننده آن ها (احترام به خود جمعی و فردی) با بهزیستی در دو گروه دانشجویان دختر و پسر است.روش کار: در این تحقیق از روش همبستگی استفاده شد. نمونه های آماری شامل 85 دانشجوی دختر و 62 دانشجوی پسر مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه لرستان می باشد. ابزار اندازه گیری عبارت بود از پرسش نامه اطلاعات شخصی, مقیاس احترام به خود جمعی, مقیاس احترام به خود روزنبرگ, مقیاس رضایتمندی زندگی کلی داینر و پوت, مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی که توسط واتسون, کلارک و تلجن ساخته شده است. روش های آماری در تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss  انجام شد و به وسیله آزمون مقایسه میانگین های دو گروه مستقل و محاسبه ضرایب همبستگی, آزمون فرضیه ها به عمل آمد.نتایج: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین احترام به خود جمعی بین دختران و پسران وجود دارد (p<0.005 و t=2.44). همچنین در دختران احترام به خودجمعی بیش از احترام به خودفردی با بهزیستی رابطه دارد. در حالی که در پسران عکس این رابطه مشاهده شد.بحث و نتیجه گیری: بنابراین به نظر می رسد در پسران ارزیابی از هویت فردی و جمعی نقش دو جانبه ای با بهزیستی دارد. اما در دختران, بهزیستی بیشتر در ارتباط با دیگران معنا می یابد و احساسات مثبت نسبت به خود فردی بخش کوچکتری از خشنودی و رضایتمندی زندگی آنان را تشکیل می دهد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

غضنفری، فیروزه. (1385). بررسی مقایسه ای بهزیستی دانشجویان دختر و پسر برحسب ارزیابی از هویت اجتماعی و هویت فردی. اصول بهداشت روانی، 8(32-31)، 123-130. SID. https://sid.ir/paper/88482/fa

Vancouver: کپی

غضنفری فیروزه. بررسی مقایسه ای بهزیستی دانشجویان دختر و پسر برحسب ارزیابی از هویت اجتماعی و هویت فردی. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1385؛8(32-31):123-130. Available from: https://sid.ir/paper/88482/fa

IEEE: کپی

فیروزه غضنفری، “بررسی مقایسه ای بهزیستی دانشجویان دختر و پسر برحسب ارزیابی از هویت اجتماعی و هویت فردی،” اصول بهداشت روانی، vol. 8، no. 32-31، pp. 123–130، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88482/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا