مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

951
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

679
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی نسخه تجدید نظر شده مقیاس مشاهده معلم از رفتار انطباقی در کلاس

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 45

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر به منظور برآورد پایایی و روایی نسخه تجدید نظر شده مقیاس مشاهده معلم از رفتار انطباقی در کلاس (TOCA-R) اجرا شده است.روش کار: این مطالعه از نوع تحقیقات آزمون سازی است و در آن 300 نفر از دانش آموزان سوم و چهارم ابتدایی شهر تبریز به روش نمونه گیری تک مرحله ای در سال تحصیلی 89-1388 انتخاب شدند. معلمان مدارس, مقیاس مشاهده معلم از رفتار انطباقی در کلاس و والدین دانش آموزان مقیاس درجه بندی رفتار مخرب (DBRS) را تکمیل کردند. در این پژوهش, به منظور بررسی ساختار عاملی (روایی سازه), روایی همگرا و پایایی TOCA-R  از تحلیل عاملی اکتشافی, ضریب همبستگی پیرسون و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.یافته ها: برای محاسبه روایی سازه, تحلیل عاملی به روش مولفه های اصلی با چرخش واریماکس, سه عامل پیشنهاد نمود که به ترتیب عامل های بی توجهی, پرخاشگری و رفتارهای جامعه پسندانه نام گرفتند. همسانی درونی این مقیاس نشان داد که TOCA از پایایی قابل قبولی برخوردار است. ضریب همبستگی بین سه زیرمقیاس رفتار انطباقی در کلاس با خرده مقیاس های رفتار مخرب معنی دار بود (p<0.05).نتیجه گیری: نسخه تجدید نظر شده مقیاس مشاهده معلم از رفتار انطباقی در کلاس برای اندازه گیری مشکلات رفتاری در موقعیت های آموزشی, کارایی مناسبی دارد و می توان آن را در موارد تشخیصی و درمانی به کار برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    واحدی، شهرام، اسماعیل پور، خلیل، و حاجی پور، فرزانه. (1391). بررسی ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی نسخه تجدید نظر شده مقیاس مشاهده معلم از رفتار انطباقی در کلاس. اصول بهداشت روانی، 14(1 (پیاپی 53))، 36-45. SID. https://sid.ir/paper/88513/fa

    Vancouver: کپی

    واحدی شهرام، اسماعیل پور خلیل، حاجی پور فرزانه. بررسی ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی نسخه تجدید نظر شده مقیاس مشاهده معلم از رفتار انطباقی در کلاس. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1391؛14(1 (پیاپی 53)):36-45. Available from: https://sid.ir/paper/88513/fa

    IEEE: کپی

    شهرام واحدی، خلیل اسماعیل پور، و فرزانه حاجی پور، “بررسی ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی نسخه تجدید نظر شده مقیاس مشاهده معلم از رفتار انطباقی در کلاس،” اصول بهداشت روانی، vol. 14، no. 1 (پیاپی 53)، pp. 36–45، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88513/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button