مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,290
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,424
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی بر بحران هویت در دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 430 | صفحه پایان 437

چکیده

 مقدمه: پزوهش حاضر جهت بررسی تاثیر شیوه واقعیت درمانی گروهی بر بحران هویت در دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی انجام شد.روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 418 نفر از دانش آموزان پایه سوم راهنمایی که در سال 1386-7 در شهر خرم آباد تحصیل می کردند به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و پرسش نامه هویت شخصی را به عنوان پیش آزمون تکمیل کردند. سپس 32 نفر که نمرات بالاتری را کسب کردند انتخاب و به طور تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند. 16 نفر گروه آزمون را تشکیل داده و 10 جلسه مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی دریافت نمودند. گروه شاهد شامل 16 دانش آموز بود که هیچ گونه مداخله ای را تجربه نکردند. نهایتا گروه های آزمون و شاهد بار دیگر آزمون هویت شخصی را به عنوان پس آزمون تکمیل نمودند. شاخص های توصیفی, رگرسیون چندمتغیره و تحلیل کوواریانس جهت تحلیل داده ها استفاده شدند.یافته ها: میانگین نمره هویت شخصی دانش آموزان 12.65±7.43 بود و 72 نفر بحران هویت زباد داشتند. رگرسیون چندمتغیره نشان داد که مشاوره گروهی با رویکرد واقعیت درمانی به طور معنی داری می تواند بحران هویت را در دانش آموزان تخفیف دهد (P<0.05). با این وجود دختران و پسران از لحاظ میزان اثربخشی این روش تفاوت معنی داری نداشتند (P>0.05).نتیجه گیری: روش مشاهده گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی در درمان بحران هویت در نوجوانان, صرف نظر از تفاوت های جنسیتی آنان توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کاکیا، لیدا. (1389). تاثیر مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی بر بحران هویت در دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی. اصول بهداشت روانی، 12(1 (پیاپی 45))، 430-437. SID. https://sid.ir/paper/88543/fa

    Vancouver: کپی

    کاکیا لیدا. تاثیر مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی بر بحران هویت در دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1389؛12(1 (پیاپی 45)):430-437. Available from: https://sid.ir/paper/88543/fa

    IEEE: کپی

    لیدا کاکیا، “تاثیر مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی بر بحران هویت در دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی،” اصول بهداشت روانی، vol. 12، no. 1 (پیاپی 45)، pp. 430–437، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88543/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button