مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,226
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

625
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توان پیش بینی سبک های فرزندپروری ادراک شده و متغیرهای جمعیت شناختی بر احساس تنهایی دختران دانش آموز

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 78

چکیده

 مقدمه: احساس تنهایی, به عنوان حالتی ناخوشایند, پاسخ های هیجانی منفی و نارضایتی ادراکی فرد را در روابط اجتماعی اش شامل می شود. این تجربه نامطلوب و پریشان کننده می تواند به ناسازگاری های شناختی, هیجانی و رفتاری فرد در مرحله نوجوانی منجر شود. شواهد پژوهشی حاکی از وجود رابطه بین سبک های فرزندپروری و شایستگی های اجتماعی کودکان و نوجوانان است. به همین دلیل, برخی از پژوهشگران, به منظور توان پیش بینی احساس تنهایی در نوجوانان, بر مطالعه سبک های فرزندپروری (اقتدارمنش, دیکتاتوری و سهل گیرانه), تاکید می کنند. از سوی دیگر, برخی نتایج پژوهش های مبتنی بر رویکرد بوم شناختی براون فنبرنر نشان داده است که بافت خانوادگی (وضعیت اقتصادی - اجتماعی, تحصیلات والدین و جنسیت کودک), در درک تحول اجتماعی و احساس تنهایی فرزندان حایز اهمیت است. پژوهش حاضر بر اساس مدل تعاملی, سعی در بررسی توان پیش بینی مولفه های سبک های فرزندپروری ادراک شده و متغیرهای جمعیت شناختی بر احساس تنهایی دانش آموزان دختر نوجوان دارد.روش کار: روش پژوهش حاضر, همبستگی از نوع رگرسیون چند متغیره گام به گام است. گروه نمونه با توجه به فرمول کرجسی و مورگان (n=416) نفر برآورد و به روش چند مرحله ای انتخاب گردید. به منظور گردآوری داده ها از سه پرسش نامه سبک ها و ابعاد فرزندپروری, مقیاس افتراقی تنهایی و پرسش نامه جمعیت شناختی استفاده گردید.نتایج: نتایج به دست آمده بر اساس رگرسیون چندمتغیره گام به گام, نشان دهنده سه مرحله معنی دار در پیش بینی متغیر وابسته (احساس تنهایی) است. در اولین مرحله, بعد گرمی و حمایت گری از سبک فرزندپروری اقتدارمنش, بیشترین رابطه را با متغیر ملاک نشان داد (F=0.000, R=0.534). در مرحله دوم, دو مولفه سبک فرزندپروری اقتدارمنش (گرمی- حمایت گری و خودمختاری), بالاترین میزان توان پیش بین احساس تنهایی را نشان دادند (F=0.000, R=0.556). در مرحله آخر, سه متغیر (بعد گرمی و حمایت گری, بعد خودمختاری و پایگاه اقتصادی -اجتماعی) دارای بیشترین توان پیش بینی کنندگی متغیر وابسته بودند (F=0.000, R=0.563).بحث: با توجه به یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر می توان بیان داشت که سبک فرزندپروری اقتدارمنش, به ویژه دو بعد گرمی و حمایت گری و خودمختاری آن؛ و متغیر پایگاه اقتصادی - اجتماعی می تواند میزان احساس تنهایی را در دانش آموزان دختر کاهش دهد. این نتایج بایستی در سیاست گذاری سازمان های بهداشت روانی و آموزش والدین و مشاوران بالینی مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لعلی فاز، احمد، و عسکری، عباسعلی. (1387). توان پیش بینی سبک های فرزندپروری ادراک شده و متغیرهای جمعیت شناختی بر احساس تنهایی دختران دانش آموز. اصول بهداشت روانی، 10(1 (پیاپی 37))، 71-78. SID. https://sid.ir/paper/88560/fa

    Vancouver: کپی

    لعلی فاز احمد، عسکری عباسعلی. توان پیش بینی سبک های فرزندپروری ادراک شده و متغیرهای جمعیت شناختی بر احساس تنهایی دختران دانش آموز. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1387؛10(1 (پیاپی 37)):71-78. Available from: https://sid.ir/paper/88560/fa

    IEEE: کپی

    احمد لعلی فاز، و عباسعلی عسکری، “توان پیش بینی سبک های فرزندپروری ادراک شده و متغیرهای جمعیت شناختی بر احساس تنهایی دختران دانش آموز،” اصول بهداشت روانی، vol. 10، no. 1 (پیاپی 37)، pp. 71–78، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88560/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button