مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,997
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,393
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هویت ملی در کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 71

چکیده

 حفظ و بازتولید هویت ملی از مهم ترین نقش های آموزش و پرورش رسمی به شمار می آید. پژوهش حاضر با هدف تحلیل این نقش, به بررسی مفهوم هویت ملی در کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی می پردازد. در این راستا, کتب جدیدالتالیف مطالعات اجتماعی دوره تحول بنیادین نیز مورد ارزیابی قرار می گیرند. روش تحقیق, تحلیل محتوای کمی و کیفی است و واحد تحلیل, مضمون می باشد. ابعاد هویت ملی در این پژوهش عبارتند از: نماد, ارزش, میراث فرهنگی, مشاهیر و شخصیت ها, وقایع و رخداد های ملی. جامعه آماری شامل دو کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم و ششم ابتدایی و بخش تعلیمات مدنی از کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم و پنجم در سال تحصیلی 93-1392 است. نتایج تحلیل کمی نشان می دهد که 1171 مورد به مفهوم هویت ملی اشاره شده است. از این مقدار %50.81 (595 مورد) به کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم تعلق دارد. در بین ابعاد هویت ملی, بعد ارزش های ملی با %45.94 (538 مورد) از بیشترین و بعد نماد ملی با %7.17 (84 مورد) از کمترین میزان فراوانی برخوردارند. تاکید بر بعد ارزش ها به ویژه ارزش های اخلاقی و مذهبی, بی توجهی به شخصیت های معاصر در برخی ابعاد, گستردگی محدود زمانی و... برخی نتایج تحلیل کیفی می باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی، سیدضیا، و قربانعلی زاده، مژده. (1393). هویت ملی در کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. مطالعات ملی، 15(4 (60))، 49-71. SID. https://sid.ir/paper/88949/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی سیدضیا، قربانعلی زاده مژده. هویت ملی در کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. مطالعات ملی[Internet]. 1393؛15(4 (60)):49-71. Available from: https://sid.ir/paper/88949/fa

    IEEE: کپی

    سیدضیا هاشمی، و مژده قربانعلی زاده، “هویت ملی در کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی،” مطالعات ملی، vol. 15، no. 4 (60)، pp. 49–71، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88949/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button