مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,742
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

311
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل بزنف بر عملکرد ایمنی کارگران کک سازی ذوب آهن اصفهان در سال 1384

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 29

چکیده

 مقدمه: سالانه 3.5 میلیون نفر در جهان بر اثر حوادث تلف می شوند که خسارات ناشی از این حوادث 500 میلیارد دلار اعلام شده است. آمار منتشر شده کشور امریکا نشان می دهد که در سال 1991 در اثر حوادث ناشی از کار مبلغی معادل 177.2 میلیارد دلار خسارت و 35 میلیون روز کاری از دست رفته به بار آمده است. حوادث را می توان از طریق استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب پیشگیری کرد. برای اینکه این وسایل موثر باشند باید به طور مناسب انتخاب, پوشیده و نگهداری شوند. مدل بزنف یکی از مدلهای مفید برای تغییر رفتار در کشورهای در حال توسعه می باشد. هدف مطالعه استفاده از مدل آموزشی تغییر رفتار برای افزایش استفاده از وسایل حفاظت فردی در کارگران کک سازی ذوب اهن اصفهان می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مداخله ای نیمه تجربی آینده نگر است و بصورت قبل و بعد اجرا شده است. در این مطالعه, مداخله بصورت برنامه آموزشی که بر اساس مدل بزنف طراحی شده بود بر روی 108 (مورد و شاهد) نفراز کارگران کک سازی ذوب آهن اصفهان انجام گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. یافته های پژوهش: یافته ها نشان می دهد که قبل از اجرای مداخله میانگین نمره آگاهی, نگرش و عملکرد کارگران گروه مورد کمتر از میانگین نمره آگاهی, نگرش و عملکرد بعد از مداخله بود و بعد از مداخله تفاوت معنی داری در این مورد دیده می شود (p-value=0.002) ولی در این موارد تفاوتی در گروه شاهد دیده نشد (P-value=0.72). یک ماه بعد از مداخله نیز تفاوت معنی داری در عملکرد دو گروه مورد و شاهد مشاهد شد (P-value=0.03). بحث و نتیجه گیری: تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که مداخله آموزشی بر اساس مدل بزنف بر میانگین نمره آگاهی, نگرش و عملکرد کارگران در رابطه با استفاده از وسایل حفاظت فردی موثر بوده است. و برای ارتقا ایمنی یک شرکت طراحی آموزشی بر اساس مدلهای تغییر رفتار موثرتر است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقدیسی، محمدحسین، مددزاده، نگین، شادزی، شهین، و حسن زاده، اکبر. (1387). تاثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل بزنف بر عملکرد ایمنی کارگران کک سازی ذوب آهن اصفهان در سال 1384. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 16(3)، 20-29. SID. https://sid.ir/paper/89958/fa

    Vancouver: کپی

    تقدیسی محمدحسین، مددزاده نگین، شادزی شهین، حسن زاده اکبر. تاثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل بزنف بر عملکرد ایمنی کارگران کک سازی ذوب آهن اصفهان در سال 1384. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1387؛16(3):20-29. Available from: https://sid.ir/paper/89958/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین تقدیسی، نگین مددزاده، شهین شادزی، و اکبر حسن زاده، “تاثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل بزنف بر عملکرد ایمنی کارگران کک سازی ذوب آهن اصفهان در سال 1384،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 16، no. 3، pp. 20–29، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/89958/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button